18 april 2017

CDA kritisch over voornemen huisvesting arbeidsmigranten op Prinsenmeer

Het college van burgemeester en wethouders wil een vergunning afgeven aan vakantiepark Prinsenmeer voor de huisvesting van 500 arbeidsmigranten voor de komende tien jaar. Afgelopen donderdag (31-03-2017) werd de commissie Algemene Zaken en Control gevraagd om haar mening. De meeste partijen waren kritisch, waaronder ook het CDA. In het verleden zijn afspraken met Prinsenmeer niet altijd nagekomen. Op dit moment zitten er ruim 500 arbeidsmigranten, terwijl er een vergunning ligt voor 216. In eerste instantie wilde men dit uitbreiden naar 384 arbeidsmigranten en tenslotte ligt er nu een voorstel voor 500 arbeidsmigranten. De dorpsraad in Ommel heeft aangegeven, dat zij dit onwenselijk vinden vanwege de leefbaarheid in het dorp. Het CDA hecht waarde aan de mening van de mensen zelf, zoals we dat eerder ook hebben gedaan in Heusden rondom de dialoog rondom geurproblematiek / het buitengebied. Bovendien speelt het verleden mee. Welke garanties zijn er nu?

Het CDA wil een beperkt aantal arbeidsmigranten opnemen in de vergunning en zeker geen 500. Daarnaast willen wij graag, dat de gemeente vinger aan de pols houdt en daarom werkt met een beperkte termijn. Geen vergunning van 10 jaar, maar van 1 of 2 jaar waarbij bij goed handelen de vergunning automatisch wordt verlengd. Alle informatie en geluidsfragmenten van de commissievergadering zijn te vinden op de website van de gemeente Asten. Onder agendapunt 0 Opening (inspreker aan het woord) en agendapunt 7, huisvesting arbeidsmigranten Prinsenmeer:klik hier

Meer weten over het standpunt van het CDA in deze kwestie? Luister het fragment. De inbreng van het CDA in de eerste termijn start op 23.20 van het geluidsfragment: klik hier

En in de tweede termijn van 11:20: klik hier

Wens om te reageren? Neem contact op met onze fractie.