09 april 2017

Terugblik op themabijeenkomst drugscriminaliteit

Op maandag 3 april 2017 organiseerde het CDA Asten een themabijeenkomst rondom de drugscriminaliteit in Brabant. Het probleem is er in Asten ook, in de eerst twee maanden van 2017 zijn in Asten al vijf panden gesloten vanwege een hennepkwekerij! Het belangrijkste doel van deze avond was het geven van handvaten aan ondernemers en/of burgers van Asten rondom de drugscriminaliteit in Brabant. Op deze avond werden echt geen oplossingen bedacht voor het probleem, maar de mensen die aanwezig waren werden voorgelicht over de problematiek en kregen informatie hoe ze in bepaalde situaties het beste kunnen handelen.

Voor deze avond waren Jochem Spoorendonk (RIEC), Ton van Loon (Netwerkinspecteur Politie Asten en Someren) als sprekers aanwezig. Geert Bukkems (Peelpioniers) was deze avond de gespreksleider. De twee sprekers gaven inzicht in de drugscriminaliteit in Brabant, hoeveel er aan hennep verdiend wordt, wat voor gevaarlijke situaties in de drugslabs en de kweekruimtes worden aangetroffen. Hoe gaat zo’n proces van hennepteelt: stekken, groeien, plukken en drogen van de planten. Wat voor apparatuur wordt er in een bedrijfsruimte geplaatst voor het bouwen van een drugslab? Maar ze beantwoorde ook belangrijke vragen. Wat doe je als iemand een bedrijfsruimte wil huren? Vraag of je elke maand de bedrijfsruimte mag inspecteren. Geef aan dat je de wijkagent laat weten dat je bedrijfsruimte gaat verhuren. Laat huur nooit contant betalen! Hoe kun je synthetische drugs herkennen? Door geurkaarten werd dit wel duidelijk!

Een belangrijke conclusie die op het einde van de avond door de mensen uit de zaal werd getrokken was dat de samenleving zaken moet herkennen en duidelijk moet maken wat we wel en niet normaal vinden! De problemen rondom drugsgebruik en drugscriminaliteit bespreekbaar maken!

Wilt u graag verder praten over de drugsproblematiek in Asten? Neem dan gerust contact op met onze fractie, klik hier