19 april 2017

Onderzoek naar meer geld voor de Wmo

Het Wmo-geld wordt door het rijk over alle Nederlandse gemeenten verdeeld. Het rijk gebruikt daar een verdeelmodel voor. Het huidige verdeelmodel komt voor de gemeente Asten erg nadelig uit. Er wordt een indicator gebruikt genaamd 'het langdurig medicijngebruik'. Deze indicator bepaalt goed of een gemeente meer Wmo-geld nodig heeft (veel mensen met medicijnen betekent vaak meer beperkingen en meer gebruik van de Wmo). Voor een gemeente komt die indicator niet goed uit, voor Asten. In Asten hebben huisartsen en apotheker een project, waarmee weinig medicijnen worden uitgeschreven maar andere zorg. Daardoor loopt onze gemeente jaarlijks honderdduizenden Euro's mis. Het college wil nu een onderzoek laten uitvoeren van 30.000 Euro. Wil je dit als raad?

Als CDA-fractie zijn we kritisch. Ons raadslid John Bankers heeft in zijn werk regelmatig te maken gehad met de verdeling van Wmo-geld. Zowel het rijk, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en een onderzoeksbureau verwachten dat het extra onderzoek weinig kans maakt op verandering. Alleen voor Asten gaat men een verdeelmodel voor heel Nederland niet veranderen. Pech gehad, goed beleid wordt niet beloond. Maar leg je je hier bij neer?

Wij hebben uiteindelijk ingestemd met het onderzoek. Eenmalig 30.000 Euro gebruiken om nader onderzoek te doen, weegt op tegen het feit dat het ons nu jaarlijks bijna 300.000 Euro kost. Wellicht dat het onderzoek de gemeente helpt bij de discussie die over een jaar loskomt. Dan kijkt het rijk in een evaluatie naar het huidige verdeelmodel. Als er iets uitkomt, dan kan dat dan worden meegenomen. Meer geld betekent uiteindelijk ook, dat we onze financiën op orde blijven houden en nog belangrijker: het geld hebben om juiste ondersteuning te bieden aan onze inwoners.

Meer weten? Neem gerust contact op met onze fractie, klik hier