19 april 2017

Samenwerking in de Peel: open en eerlijk

Het CDA verwacht veel van de Peelsamenwerking. De samenwerking helpt de gemeente om de zorgtaken op een goede manier op te pakken: efficiënt en effectief. Nu is de samenwerking vorig jaar nieuw leven ingeblazen, nadat de samenwerking met Helmond door die gemeente werd beëindigd. De mooie woorden in het begin hebben recent een deukje opgelopen.

Wat blijkt? De kosten voor de Peelsamenwerking zijn 1.000.000 Euro hoger, dan vorig jaar werd gedacht. Dat is een onaangename verrassing. De kosten zijn nu nog maar iets lager, dan de Peelgemeenten kwijt waren toen Helmond voor hen de taken uitvoerden. En die kosten waren nu juist ook de aanleiding om niet blijvend via Helmond de taken op te pakken. Het leverde in de raadsvergadering de nodige discussie op.

Wij willen betere communicatie vanuit de ambtelijke organisatie Peelgemeenten. Meer transparantie en uitleg over hoe dit zo heeft kunnen lopen. Als je deze samenwerking wilt gebruiken om misschien nog meer taken samen op te pakken (ruimtelijk, belastingen), dan moet de basis op orde zijn: vertrouwen hebben. In de raad is raadsbreed een amendement aangenomen, waar we meer inzicht eisen, meer controle. CDA-raadslid John Bankers neemt namens de Astense gemeenteraad deel aan een Klankbordgroep Peelgemeenten (2 afgevaardigden per raad). Ook daar komt dit aan de orde. Ons doel: positief kritisch zijn over een samenwerking waar hopelijk veel muziek in zit.

Meer weten? Neem gerust contact op met onze fractie, klik hier