01 maart 2017

Kunstgrasvelden: is het veilig?

Eind vorig jaar ontstond er grote onrust over de veiligheid van kunstgras, en dan met name de rubbergranulaatkorrels. Meteen na de bekende Zembla-uitzending over de mogelijke gezondheidsrisico's van het sporten op kunstgras met rubberkorrels, oktober vorig jaar, geeft minister Schippers het RIVM opdracht onderzoek te doen. Er is haast bij, want de maatschappelijke onrust is groot: vóór de kerst moet het onderzoek klaar zijn. Ouders van voetballende kinderen maken zich grote zorgen. Uit voorzorg nemen voetbalclubs en gemeenten maatregelen. Sommige clubs doen hun kunstgrasvelden voorlopig in de ban of laten jonge spelers en keepers er niet meer op trainen of spelen. Maar er zijn ook clubs die de aanleg van velden uitstellen of het instrooimateriaal vervangen.

Uit het onderzoek van het RIVM blijkt dat het risico voor de gezondheid van sporten op kunstvelden die zijn ingestrooid met rubbergranulaat, praktisch verwaarloosbaar is. Dat betekent dat het verantwoord is om op deze velden te sporten. In rubbergranulaat zitten heel veel verschillende stoffen, maar de stoffen komen in zeer lage hoeveelheden uit de korrels vrij. Dat komt doordat de stoffen min of meer in het granulaat zijn ‘opgesloten’. Hierdoor is het schadelijke effect op de gezondheid praktisch verwaarloosbaar.

Om te kunnen beoordelen in hoeverre sporten op granulaat een risico voor de gezondheid vormt, heeft het RIVM bepaald welke schadelijke stoffen in het granulaat zitten en in welke mate ze eruit kunnen vrijkomen. Vervolgens is gekeken op welke manieren sporters in contact komen met deze stoffen en of dat gevolgen voor de gezondheid heeft. Ook heeft het RIVM de internationale wetenschappelijke literatuur geraadpleegd over leukemie en lymfeklierkanker en gezondheidseffecten in het algemeen. Er is contact geweest met verschillende vooraanstaande wetenschappers in de wereld. Op basis van de metingen, de laboratoriumproeven en alle informatie die verzameld is, concludeert het RIVM dat het sporten op rubbergranulaat verantwoord is.

Het onderzoek van het RIVM heeft zich gericht op het sporten op velden met rubbergranulaat. De conclusie is dat het risico voor de gezondheid van sporten op deze velden praktisch verwaarloosbaar is. Dat betekent dat het verantwoord is om op deze velden te sporten. . Jonge kinderen die op het veld spelen stoppen van alles in hun mond en slikken dit soms ook door. Het is de verantwoordelijkheid van volwassenen om dit zo veel mogelijk te voorkomen. Dit geldt voor grind, zand en andere dingen die buiten op straat gevonden worden, en ook voor rubberkorrels.

Meer weten? Neem dan gerust contact op met onze fractie, klik hier