03 mei 2017

Eerste stap naar duurzaam Asten: zonnepanelen

Duurzaamheid leeft. Duurzaamheid leeft in de samenleving. Steeds meer worden burgers en bedrijven bewust van de manier waarop we met onze omgeving en energie om zouden moeten gaan. De gemeente Asten daarentegen heeft tot onze spijt toch een achterstand opgebouwd als het gaat om het realiseren van een stukje duurzaamheid. In veel lijstjes bungelen we als gemeente ergens onderaan, tijd om daar verandering in te brengen. Ook onze partij staat niet altijd bekend als de duurzame partij, zeker landelijk niet, maar dan vinden wij het toch goed dat we hier op lokaal niveau laten zien dat wij het toch beter kunnen. Denk bijvoorbeeld aan de motie van vorige zomer waarin wij hebben opgeroepen om een duurzaamheidsbeleid als gemeenteraad vast te stellen. Dit zonnepanelenproject is wat onze fractie betreft een eerste hoofdstuk van dat beleid en we kijken dan ook uit naar het volledige duurzaamheidsbeleid wat we binnenkort een keer gaan vaststellen.

Gemeenteraadslid Daniël van Schijndel: "Hier staan we echt om te springen, het plaatsen van zonnepanelen is een eerste belangrijke stap naar een duurzamer Asten. Goed om dit samen met de regio op te pakken".

Het zonnepanelenproject juichen we toe, vooral vanwege de reden dat we het mensen makkelijker kunnen maken om ze te plaatsen, met financiële steun. We hadden nog wel een drietal, wellicht toch wat kritische,vragen voor de wethouder;

• Niet alle daken van burgers zijn geschikt voor het plaatsen van zonnepanelen, ze passen niet vanwege gebrek aan ruimte, of het is een appartement, of huurhuis. Hoe kan de gemeente deze mensen toch ondersteunen? Of dienen zij dan aansluiting te zoeken bij particuliere initiatieven zoals Energyport Peelland? De wethouder gaf aan dat de gemeente burgers zal adviseren om dan te kijken naar initiatieven zoals Energyport Peelland. Het een sluit het ander niet uit;
  • Over de salderingsregeling die geldt voor zonnepanelen op eigen dak. Deze regeling vervalt in 2020. Over de overgangsregeling is het voorstel wel erg positief gestemd, zo lezen we dat‘De rijksoverheid een goede overgangsregeling heeft beloofd voor mensen die al zonnepanelen hebben’ Dat is helaas nergens ‘hard’ terug te vinden. Dit is dan ook veel te gemakkelijk, veel te positief, voorgesteld. In het voorbeeld van Landgraaf staat letterlijk: ‘Handhaving salderingsregeling is cruciaal!’, wat nou als deze regeling wegvalt? Het college gaf aan dat we geen 100% zekerheid hebben, maar dat deze regeling niet lukraak zal worden afgeschaft staat vast. Duurzaamheid is hot en leeft ook zeer in de landelijke politiek.
  • Wat gaat het ‘ontzorgen’ van de deelnemers (in Asten max 221 woningeigenaren) de gemeente aan ambtelijke uren kosten? Wie betaalt die ambtelijke uren? Want in het voorbeeld van Landgraaf functioneert de gemeente als intermediair tussen Volta Limburg (de organisatie die belast is met de installatie en de afhandeling van maandelijkse betalingen) en deelnemers. Op deze vraag zal nog een antwoord volgen;

Wij zijn enorm positief over dit project en de gestelde ambitie. Asten mag wat ons betreft meer aan duurzaamheid gaan doen, dat roepen we al een tijdje. Nu is het dus tijd voor daden i.p.v. woorden!

Met dank aan Petra Rijkers die ons van de nodige informatie voorzag, ook over Energyport Peelland.

Meer weten hierover? Neem dan gerust contact op met onze fractie, klik hier