05 juli 2017

Voorjaarsnota 2017: puntjes op de 'i'

In de voorjaarsnota kijken we vooruit op het jaar 2018: hoe staan we er financieel voor en wat is er nog te wensen? Financieel blijft de gemeente Asten het goed doen. Daar zijn we redelijk snel over uitgesproken. Maar dat wil niet zeggen, dat er niets te doen is. In het sociaal domein (jeugd, zorg, werk) zijn nog altijd flinke financiële overschrijdingen. De samenwerking met de Peelgemeenten mag wat ons betreft intensiever als dat de dienstverlening vergroot en de kosten drukt. En tot slot willen we meer duidelijkheid over de huisvesting van de basisscholen. Er wordt al jaren gesproken over een voorstel, maar vooralsnog weten wij van niets. Toch geen onbelangrijk thema zo in het jaar van de verkiezingen.

Gelukkig is er ook goed nieuws. Er wordt de komende jaren flink geïnvesteerd in wegen en fietspaden. Deels op verzoek van dorpsraden: een fietspad bij de Oostappensedijk, de herinrichting van het Vostermansplein, de vernieuwing van het fietspad aan de Dijkstraat, de rotonde op de Dijkstraat / Burgemeester Wijnenstraat, een rotonde op de Heesakkerweg / Beatrixlaan, de herinrichting van de Prins Bernardstraat en een extra investering in verkeerseducatie. Het is een deel van de investering, maar toont onmiskenbaar ambitie. Als CDA-fractie willen wij daarnaast dat er meer wordt gedaan aan de bestrijding van (drugs)criminaliteit. In samenwerking met experts hebben wij daarover een motie ingediend, die oproept om meer te doen aan preventie, meer doet aan de opsporing van criminaliteit en meer doet aan voorlichting richting (agrarische) ondernemers.

Lees onze volledige bijdrage hieronder

Asten, 4 juli 2017

Van puntjes op de ‘i’ tot flink wat werk aan de winkel

De grote lijnen
Succes delen en ambitie uitstralen was de titel van onze beschouwing tijdens de begroting 2017. In onze optiek is de voorjaarsnota, die nu voorligt, een voorbeeld van ambitie uitstralen. Met name op het gebied van infrastructuur. Tegelijkertijd zijn er nog onderwerpen, die echt aangepakt moeten worden in het laatste jaar van deze raadsperiode.

Laten we met de hoofdlijnen beginnen. De financiële positie van de gemeente Asten blijft er positief uitzien. Met uitzondering van 2021 ligt er een sluitende begroting met enige bewegingsruimte. Zoals in de voorjaarsnota al staat vermeld, schommelt de algemene uitkering veel. Aan dat getal in 2021 hechten wij om die reden (nog) niet al te veel aandacht. Vrijwel ieder jaar wordt afgesloten met een positief resultaat. Wij gaan daar als CDA-fractie niet op speculeren, maar het geeft ons vertrouwen dat we ook op termijn in staat zijn om financiële uitdagingen te overwinnen. Bovendien heeft onze gemeente bewezen tegen een financieel stootje te kunnen. Bezuinigingsrondes in de voorbije periode zijn steeds succesvol afgerond.

De diepte in
Het college vraagt ons welke geschetste ontwikkelingen meegenomen moeten worden en welke wensen opgenomen dienen te worden. Sommige ontwikkelingen zijn niet beïnvloedbaar en laten wij om die reden hier buiten beschouwing. Wij kunnen met het voorstel instemmen, waarbij we een aantal kanttekeningen plaatsen.

• Sociaal domein: laten we beginnen met het grootste zorgenkindje, het sociaal domein. Voorop staat het bieden van de juiste ondersteuning aan kwetsbare inwoners. Het is alleen niet te accepteren, dat de dienstverlening financieel al jaren uit de pas loopt en hier relatief weinig aan wordt gedaan. Er wordt voortdurend naar externe oorzaken gewezen. In de tussentijdse rapportage voor 2017 wordt melding gemaakt van: “In het kader van het beleidsplan sociaal domein 2018 en bij gelegenheid van de begroting 2018 worden maatregelen voorbereid.” Laat één ding voorop staan: wij eisen niets meer en niets minder dan een structurele oplossing van de tekorten in het sociaal domein. De overschrijdingen in de eerste jaren waren te accepteren, maar nu moet actie worden ondernomen. De tijd van leren lopen is wat ons betreft afgelopen. De wethouder heeft van de raad de taak gekregen om binnen de daarvoor beschikbaar gestelde budgetten het sociaal domein uit te voeren. Het wordt tijd dat hij zich aan die afspraak houdt.
  • Samenwerking (in de Peel): om de financiën op orde te houden en de kwaliteit van dienstverlening voor onze burgers te vergroten werken wij regionaal samen. In het verleden zijn grote bedragen opgenomen als mogelijke besparing door samenwerking. Tegenwoordig wordt er conservatiever begroot. Dat is gelet op eerdere ervaringen begrijpelijk, maar tegelijkertijd heeft onze fractie meer ambitie op dit vlak. Wat het CDA betreft blijven wij constructief in met name Peelverband kijken naar verdere samenwerkingsmogelijkheden in het belang van onze inwoners. Zoals in de toekomstvisie al naar voren kwam: onze inwoners maakt het niet uit hoe het achter de schermen wordt geregeld, als het maar goed wordt geregeld. Wat ons betreft blijft het college ambitie uitstralen om in toenemende mate taken gezamenlijk op te pakken in het juiste samenwerkingsverband. Om meer slagkracht te krijgen bij bepaalde verbonden partijen zou ook onderzocht moeten worden of de Peelgemeenten hierin gezamenlijk kunnen optrekken. Sowieso blijft onze fractie er voorstander van om kritisch te blijven op die verbonden partijen, zowel beleidsinhoudelijk als financieel.
  • Strategisch huisvestingsplan: wat ooit begon als IHP is in de loop van tijd veranderd in SHP. Gek veel meer hebben wij als raad niet vernomen over een belangrijke ontwikkeling als de huisvesting van het primair onderwijs. We weten dat er overleg plaatsvindt tussen de gemeente en de schoolbesturen. We weten dat diverse schoolgebouwen op leeftijd zijn. We weten dat de leerlingenaantallen een (licht) dalende lijn vertonen. In Heusden staan al verschillende lokalen leeg. Maar we weten nog altijd niet, wat die ontwikkelingen samen betekenen voor de gemeente Asten en haar inwoners. Hoe staat dit er nu voor en binnen welke termijn worden wij hier als raad bij betrokken? Wat kunnen we leren van recente ontwikkelingen?
  • Unitas: en laten we dit rijtje met ontwikkelingen afsluiten met een positieve ontwikkeling. De gemeente heeft een financieel nadeel van € 9.000 per jaar, omdat Unitas versneld de lening terugbetaalt. Een compliment waard voor de betrokkenen, omdat dit laat zien, dat een gemeenschapsvoorziening rendabel kan zijn, als partijen er samen de schouders onder zetten.

Ambitie uitstralen

Na jaren van financiële terughoudendheid is investeren in primaire overheidstaken als veiligheid en het behoud van de leefbaarheid een prima voorstel. Als fracties wordt ons gevraagd of wij kunnen instemmen met de nieuwe wensen en of wij zelf nog nieuwe wensen hebben. Op die eerste vraag kunnen wij positief antwoorden. Vanuit de CDA-fractie hebben wij enkele aanvullende opmerkingen en één toevoeging.

• Infrastructuur: in de voorjaarsnota staan zowel structurele als incidentele kosten opgenomen, die als doel hebben de verkeersveiligheid en bereikbaar van Asten te vergroten. Voorop staat die verkeersveiligheid met bijvoorbeeld budget voor verkeerseducatie, een rotonde op de Burgemeester Wijnenstraat overlopend in de Dijkstraat, de rotonde op de Heesakkerweg en het fietspad Oostappensedijk. In Asten zullen ook weinig mensen een traan laten om de herinrichting van de Prins Bernardstraat en het vernieuwen van het fietspad aan de Dijkstraat. Los van de verbeterde verkeersveiligheid en bereikbaarheid zijn wij als CDA-fractie tevreden over deze ontwikkelingen, omdat die ontwikkelingen ook in samenspraak met de gemeenschap zijn gemaakt. De dorpsraad in Ommel vraagt om een fietspad op de Oostappensedijk. De dorpsraad in Heusden wil een herinrichting van het Vostermansplein. Goed om te zien, dat infrastructurele projecten ook met de gemeenschap en dus met veel draagvlak worden ingezet.

• Veiligheid en handhaving: in het verleden heeft ons fractie herhaaldelijk aandacht gevraagd voor het tegengaan van verloedering in het centrum: vervallen panden, aanplakken van affiches. Ook andere politiek partijen hebben zich hier hard voor gemaakt. Niet zonder reden, want verloedering roept negatieve ontwikkelingen op. In dat verband willen wij het college vragen om aandacht te besteden aan twee zaken:

• Whatsapp-bord: in veel andere gemeenten hangen borden, waarop staat aangegeven dat de buurt elkaar informeert via Whatsapp. Het draagt bij aan een gevoel van veiligheid. Verzoek om hier meer aandacht voor te vragen binnen de Astense gemeenschap en daar waar mogelijk borden te verstrekken.
  • Rondslingerende materialen: op het industriegebied zijn bij een aantal bedrijven materialen geplaatst buiten de omheining. Is het mogelijk om ondernemers te wijzen op de risico’s en op het beeld, dat op die manier ontstaat?
  • Ondermijnende criminaliteit: onze fractie heeft eerder de ondermijnende criminaliteit aangekaart. Als CDA Asten willen wij, dat de gemeente Asten voorop loopt in de aanpak van deze vorm van criminaliteit. Misschien niet altijd zichtbaar of merkbaar voor Astenaren, maarde invloed is groot: dealen van drugs, brandgevaar, et cetera. Wij willen dat de gemeente Asten een duidelijk signaal afgeeft en hiervoor eenmalig een bedrag van € 50.000 voor vrijmaken. Om ons verzoek te concretiseren, dienen wij hierover een motie in.

Samenvattend: de gemeente Asten blijft er goed voorstaan, maar op onderdelen is nog flink wat werk aan de winkel. Op andere onderdelen is het de puntjes op de ‘i’ zetten. Het is aan het college om met al deze punten voortvarend aan de slag te gaan, zodat we deze raadsperiode gezamenlijk op een goede manier kunnen afsluiten.

Fractie CDA Asten-Heusden-Ommel,

Jos Leenders, Susanne de Groot, John Bankers, Daniel van Schijndel