05 juli 2017

CDA wil actie tegen drugsoverlast met concrete voorstellen

Het CDA Asten wil dat het College van B&W meer werk maakt van de bestrijding van ondermijnende criminaliteit. Bij de behandeling van de voorjaarsnota dient het CDA daarom een motie in met concrete ideeën.

Het college van B&W heeft in februari van dit jaar het plan van aanpak ondermijnende criminaliteit vastgesteld. In dit plan van aanpak wordt uitvoerig ingegaan op hoe dit organisatorisch moet worden aangepakt. Het plan bevat minder concrete acties richting inwoners en ondernemers. De concrete plannen die zijn vermeld, starten pas later in 2018. Het CDA wil gelet op de actuele ontwikkelingen meer haast maken. Zo zien we een toenemend aantal drugsgerelateerde incidenten zoals dumpingen (2 maal in het laatste jaar, Damoclesbeleid 9 maal in het laatste half jaar).

Illegale activiteiten (zoals o.a. hennepteelt, drugsafval, de verhandeling daarvan en de daaruit voortvloeiende witwaspraktijken) kunnen resulteren in een bestendige machtspositie van de georganiseerde misdaad in de lokale economische sector, met alle gevolgen van dien voor de lokale economie, sociale structuren en het gezag van bestuursorganen. In de voorjaarsnota van 2017 is de komende jaren een extra bedrag opgenomen voor de bestrijding van ondermijnende criminaliteit. Het CDA wil – middels het indienen van een motie – eenmalig een extra bedrag van € 50.000 beschikbaar stellen, waarmee concrete acties kunnen worden uitgevoerd, als:

• Actieve voorlichting aan burgers en bedrijven over dit thema middels een brief huis aan huis in aanvulling op voorstellen om te werken met informatiebijeenkomsten, krant en social media;
  • Een specifieke voorlichtingscampagne of brief richting (agrarische) bedrijven om dit thema bespreekbaar te maken, mede naar aanleiding van recente berichtgeving dat minstens 1 op de 8 bedrijven actief door drugscriminelen worden benaderd;
  • Het opzetten van een meldpunt in samenwerking met politie en woningcorporaties, waar inwoners anoniem melding kunnen maken van drugsgerelateerde misdrijven (voorbeeld gemeente Heusden: vijftien meldingen in enkele weken);
  • Slim screenen van risicogebieden binnen de gemeente Asten;
  • Inzetten van slimme stroommeters (flukes) op energiekasten in risicogebieden;
  • Samenwerking met beveiligingsbedrijven die actief zijn op het industriegebied.

Meer weten over onze voorstellen? Neem dan contact op met gemeenteraadslid Susanne de Groot, klik hier