10 november 2023

Begroting 2024: waar hebben wij ons als CDA voor ingezet?

Lees hier in een kort overzicht waar wij ons als CDA voor hebben ingezet de afgelopen tijd, en wat we ook in 2024 zullen blijven doen.

Financieel gezonde gemeente
In de Begroting 2024 zien wij veel van onze ambities terug. Ambities die reëel zijn en Asten klaar maken voor de toekomst. Maar we zitten in onzekere tijden. Het is nog niet bekend wat de bijdrage vanuit het Rijk gaat zijn vanaf 2026. Dit geldt voor alle gemeentes en wij wachten op uitsluitsel van een nieuwe regering. De jaren 2024 en 2025 zijn sluitend, en de gemeente Asten laat zien dat men goed op het huishoudboekje kan passen.

Ambities moeten haalbaar en betaalbaar zijn
Ambities moeten haalbaar én betaalbaar zijn, vandaar ‘met gepaste ambitie’. Gelukkig doen wij in onze gemeente al heel veel. Er wordt vol ingezet op: uitbreiding van het aantal woningen in alle kernen, schoolhuisvesting, energiebesparing, klimaatadaptatie, onze centrumvisie, het sportbeleid, armoedebestrijding en mobiliteit.

Een sterke ambtelijke organisatie
De organisatie van de gemeente Asten moet deze opgaves aan kunnen. Wij ondersteunen de invulling van de vacatures, maar de arbeidsmarkt is niet gemakkelijk. Als wij niet voldoende mankracht kunnen vinden zullen de juiste prioriteiten gesteld moeten worden.

Meer woningbouw in Asten, Heusden en Ommel
Het aantal woningen breidt uit. Deels middels nieuwbouw, bijvoorbeeld in plan Loverbosch, Biesvelden en de uitbreiding van Ommel. Vrijkomende schoollocaties en het voormalige Blokker-pand worden herontwikkeld. Wij willen een beeldkwaliteitsplan voor het Centrum en een locatie aanwijzen voor alternatieve woonvormen en circulair bouwen. De dorpsvisie is een startpunt voor verdere ontwikkelingen in Heusden.

Buitengebied
Voor veel bedrijven in het buitengebied zijn het onzekere tijden. Kunnen zij doorgaan of willen zij het bedrijf beëindigen? Wij zijn voorstander om zoveel mogelijk ruimte te geven aan andere functies op deze locaties, zodat ondernemers een toekomst blijven hebben in het buitengebied.

Vergroenen
Wij willen onze gemeente verder vergroenen, ook in het centrum. De komende jaren worden er duizenden bomen in Asten bij geplaatst.

Bestaanszekerheid, tegengaan armoede en mantelzorg
Het sociale gezicht verdient aandacht. Niet iedereen kan in deze tijden overeind blijven. Armoede moet meer centraal staan. Wij willen een beeld van de omvang krijgen en hoe wij als gemeente kunnen helpen. Veel Astenaren verrichten mantelzorg, waarbij zij hulp bieden aan anderen. Onze mantelzorgers verdienen een doordachte visie op het mantelzorgbeleid.

Bereikbaarheid en mobiliteit
Wij leveren een grote financiële bijdrage aan de MRE (Metropool Regio Eindhoven), maar wij zien daar als CDA nog niet altijd de voordelen voor onze inwoners van. Wij willen concrete zaken terugzien aan ‘onze kant van Eindhoven’ en voor de gemeente Asten. Mobiliteit en bereikbaarheid dragen bij aan de leefbaarheid. De klachten over de busverbindingen moeten serieus genomen geworden. Wij roepen de wethouder op om in gesprek te gaan met de vervoersaanbieders en de provincie.

Lage woonlasten voor inwoners
De lasten voor onze inwoners houden wij graag zo laag mogelijk. De stijging van de lokale lastendruk is beperkt gebleven tot een inflatiecorrectie en indexering voor de rioolheffing. Een extra lastenverzwaring hebben wij kunnen vermijden.

Het CDA vind het belangrijk dat we als gemeente blijven investeren in te toekomst om in Asten een nog beter woon-, werk- en leefklimaat te creëren. Voor iedereen!

Fractie CDA:
Rico ter Voert (fractievoorzitter)
Daniël van Schijndel
Geert van den Eijnde