07 november 2017

Bericht van de fractievoorzitter: op naar een hoopvolle toekomst

Beste CDA’ers,

Wij naderen het einde van deze raadsperiode. Het is een bijzondere periode geweest. Op de eerste plaats omdat wij er met de Wmo, Jeugdzorg, Participatiewet en Passend Onderwijs verschillende taken bij hebben gekregen. De gemeentelijke begroting is flink gestegen. De verantwoordelijkheid die wij als politici en gemeente dragen ook. Maar deze periode kenmerkt zich ook door het toenemend aantal initiatieven, die vanuit de samenleving worden gedragen. De overheid staat niet meer centraal, maar onze inwoners. Zie de manier waarop Theo Martens als wethouder te werk gaat bij de herinrichting van straten. De buurtbewoners tekenen op een blanco vel. De gemeente kijkt of dat ook allemaal mogelijk is. Tijden veranderen. Ten goede.

Maar het is geen tijd om weemoedig terug te kijken. Hoewel de begroting opnieuw meerjarig sluit, hebben we een fors probleem binnen het sociaal domein. De tekorten bedragen per jaar zo rond de € 700.000. Met name op het gebied van de jeugdzorg wordt veel meer uitgegeven dan verwacht. Het college belooft verbetering en komt met voorstellen, maar de voorstellen zijn boterzacht. Het zijn voorstellen in de categorie: ‘hoop doet leven’. Als CDA-fractie zijn wij kritisch. Wij staan voor goede zorg, maar forse tekorten leiden vroeg of laat tot (rigoureus) ingrijpen en daar passen wij voor bij een kwetsbare groep inwoners. Wij pleiten voor een rekenkameronderzoek door een onafhankelijke commissie dus en wij moeten als gemeenteraad intensiever worden bijgepraat over de financiële ontwikkelingen en oplossingsrichtingen. Dit gebeurt nu nog te vrijblijvend. Binnen de raad dacht men dat het goed kwam. Hopelijk is men nu wakker geschud.

Gelukkig is er genoeg om positief over te blijven of om naar vooruit te kijken. De komende periode wordt verder gewerkt aan de veranderende verhouding tussen inwoners en gemeente, we beslissen in december over de komst (of niet) van een nieuw gemeenschapshuis en in januari staat het voorstel over de basisscholen in Asten op de politieke agenda. We kunnen dus een flinke impuls geven aan de leefbaarheid voor jong en oud voor de komende tientallen jaren. Daarnaast gaat een groot aantal straten, fietspaden en rotondes worden (her)aangelegd, waarmee we de verkeersveiligheid verbeteren.

Tot slot heeft recent de ZLTO het initiatief opgepakt om met een nieuwe visie te komen voor het buitengebied. Die visie is door de politiek positief ontvangen. Het biedt hernieuwde hoop om in breed verband te zoeken naar een juiste invulling van het buitengebied. Kortom er liggen hopelijk mooie tijden in het vooruitschiet.

Tussen al die politieke vergaderingen van november, december en januari door vindt de ALV plaats op 28 november. Het verkiezingsprogramma wordt dan gepresenteerd, de CDA-kieslijst vastgesteld. De voorbije maanden hebben verschillende aspirant commissie- en wellicht raadsleden met ons meegelopen. Het ziet er naar uit, dat we – gesteund door leden en bestuur – met een leuke en kwalitatief goede fractie de periode 2018- 2022 kunnen aanvangen. Wij kijken er als fractie in ieder geval naar uit om bovenstaande uitdagingen op te pakken. Hopelijk gesteund door een mooie verkiezingsuitslag. Wij hopen en rekenen daarbij op jullie steun.

Namens de hele fractie dank voor jullie betrokkenheid de voorbije raadsperiode.

Hartelijke groet,
John Bankers, fractievoorzitter