16 januari 2018

CDA gaat in beginsel voor nieuw onderwijshuisvestingsplan

Het strategisch huisvestingsplan (SHP) is een zwaarwegend onderwerp. Het plan vormt een belangrijke pijler onder het basisonderwijs in onze gemeente. Hoge bomen vangen veel wind, dus het is begrijpelijk, dat dit onderwerp reacties oproept.

In de kern zijn wij als CDA-fractie tevreden met het feit, dat er na jaren een plan ligt. De hoop op een plan waar gemeente en schoolbesturen mee kunnen instemmen hebben wij niet altijd meer gehad. Tot onze verrassing kwam enige tijd geleden het bericht, dat er een SHP lag. Met instemming van de drie betrokken partijen.

Voor een ieder was het duidelijk, dat het aantal scholen in Asten moet dalen. Zeven basisscholen in de kern Asten is aan de (te) hoge kant. Wij vrezen dat een te groot aantal scholen leidt tot meer kosten voor onderwijshuisvesting: onderhoud, vervanging, etc. Als CDA-fractie zien wij het geld van onderwijsinstellingen liever naar het onderwijs zelf gaan. Goed onderwijs met voldoende begeleiding voor de kinderen. Dat het aantal scholen daalt naar vier heeft ons ook verrast, maar tegelijkertijd toont het de noodzaak aan om tot veranderingen te komen.

In de voorbije weken is vanuit verschillende ouders kritiek gekomen op de plannen. Met name een tweetal ouders heeft de pers opgezocht en de politieke partijen bezocht. Zij hebben een groot aantal twijfels geuit en hebben dit nader onderbouwd. Wij vragen de wethouder om een schriftelijke reactie op de door hen ingebrachte onderwerpen. Wij willen die reactie graag ontvangen voor de raadsvergadering en vragen hem deze antwoorden ook te delen met de scholen. Sommige ouders en insprekers vanavond pleiten om transparantie. Dat is een minimale voorwaarde en daar hebben zij recht op. Het is in die zin goed om zo open mogelijk te communiceren.

Als CDA-fractie pleiten wij vaker voor participatie vanuit de gemeenschap. Dit keer is hier van afgeweken. Gelet op de gevoeligheid is het te begrijpen, dat een deel van het traject in beslotenheid is afgewerkt. Het sluiten van scholen roept bij mensen altijd vragen en/of weerstand op. Iedereen wil zijn of haar school dicht in de buurt hebben. Een oplossing waar iedereen het mee eens is, is haast niet te realiseren. Het is echter wel van belang dat ouders goed worden geïnformeerd en op gezette momenten in het traject inspraak hebben. Met het SHP besluiten wij over het aantal scholen en de locaties. Wat ons betreft wordt in het vervolgtraject - als besluitvorming per school plaatsvindt - intensiever met ouders en omwonenden gecommuniceerd. Ook inspraak moet geboden zijn. De schoolbesturen hebben moed getoond en visie laten zien. Wij vragen hen blijvend op een open wijze het contact met ouders te onderhouden, want iedereen is gebaat bij een zo breed mogelijk draagvlak voor een onderwijshuisvestingsplan.

Onze fractie kan op hoofdlijnen instemmen met het SHP. Het plan is laat naar buiten gekomen, maar er is bepaald niet over 1 nacht ijs gegaan. Al jarenlang wordt gesproken over de wenselijkheid van een SHP, het verminderen van scholen en het vernieuwen van onze onderwijslocaties die ver over de datum heen zijn. Wij waarderen de inzet vanuit Platoo en Prodas om de stap naar een nieuw SHP te zetten. De laatste anderhalf jaar is tussen de schoolbesturen en de gemeente veelvuldig overleg geweest. Er is ongetwijfeld door alle partijen water bij de wijn gedaan, want zo’n omvangrijk plan kan alleen slagen als de partijen elkaar iets gunnen.

Aan een totaalplan moet niet al te veel worden gesleuteld, maar om 1 zaak vragen wij nog expliciet aandacht. In de commissievergadering van eind november hebben meerdere politieke partijen - waaronder wij als CDA-fractie - bezorgdheid geuit over de locatie Varendonck. Met name vanwege het drukke verkeer aan die weg. Nu lezen wij in de inspraakreacties van diverse MR-en van Prodas eenzelfde zorg. Wij willen de wethouder dan ook vragen om met het bestuur van Prodas deze geluiden nogmaals te bespreken.

Voor de gemeente betekent instemmen met het SHP een kostenpost, die we weinig tot nooit meemaken. Een dergelijke beslissing moet goed zijn onderbouwd. Wij vertrouwen vooralsnog op het vele werk dat door de drie partijen in het voortraject is gedaan, inclusief de expertise die is ingehuurd van buitenaf. Tegelijkertijd hebben wij dus nog wat vragen, voordat we definitief kunnen instemmen met dit voorstel:

• Wij ontvangen graag de schriftelijke reactie op de opmerkingen van de diverse insprekers voor de raadsvergadering van eind januari;
  • Wij vragen de wethouder om het overleg met Prodas aan te gaan over de locatie Varendonck en met Prodas en Platoo de uitkomsten van deze commissievergadering;
  • Wij willen de gemeente en de schoolbesturen oproepen om te kijken wat er nog mogelijk is om de bezorgdheid bij de ouders weg te nemen c.q. te verminderen voor de besluitvorming plaatsvindt;
  • Wij vragen een plan van aanpak over hoe de communicatie en medezeggenschap eruit komt te zien voor de ouders van de nieuwe scholen, als de diverse locaties worden ontwikkeld.

Als de ons geboden informatie juist en volledig is, dan zien wij als CDA-fractie niet direct aanleiding om tot uitstel van de plannen over te gaan. Er is veel werk gestoken in dit traject. De inspraakreacties van MR-en dienen wel serieus genomen te worden. Vandaar dat wij dit SHP graag willen vaststellen na decennia van praten over een dergelijk plan, maar ook aandacht vragen voor de gevraagde zorgvuldigheid, inspraak en transparantie, wat ons betreft in het vervolgtraject richting een toekomstbestendig basisonderwijs in de gemeente Asten.

• Het betoog van de MR-en Prodas om meer inspraak en transparantie ondersteunen wij als CDA-fractie volledig. Het werken aan draagvlak is een nadrukkelijke vraag voor de gemeente Asten, Prodas en Platoo, waarbij wel ook wijzen op de verantwoordelijkheid van schoolbesturen. Hoe terecht ook - en ja wij luisteren naar de zorgen - is primair het schoolbestuur verantwoordelijk voor de communicatie naar MR-en. Zoals de wethouder zijn verantwoordelijkheid heeft richting ons. Wij zijn wel kritisch naar de inspraak van een aantal insprekers. De genoemde partijen hebben samen met gerenommeerde adviesbureaus langere tijd gewerkt aan een plan. Dat werk van al die mensen wordt nu afgeschilderd als broddelwerk op basis van eigen inzichten, die ook niet nader zijn onderbouwd of getoetst. Wij wachten de antwoorden af en dan kan ook een uitspraak worden gedaan over de juistheid van een ieders werk;
  • Een andere partij kaartte het multifunctionele karakter van een onderwijspand aan. Wij kunnen ons hierin vinden. Een school kan in de avonduren wellicht iets betekenen voor de leefbaarheid in een wijk (voor verenigingen, de buurt, etc);
  • Wij stemmen onder de genoemde voorwaarden in met doorgeleiding naar de gemeenteraad en wachten de aanvullende informatie af.

Reageren? Neem dan contact op met onze fractie, klik hier