12 december 2018

CDA kritisch over samenwerking GR Peelgemeenten

De gemeenschappelijke regeling (GR) Peelgemeenten is een samenwerkingsverband tussen Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren op het gebied van Wmo, Jeugd, bijzondere bijstand, minimabeleid en schulddienstverlening. Tijdens de commissie vergadering hebben wij als partij nogmaals aangegeven, dat wij een kernachtige GR Peelgemeenten willen: herkenbaar, dichtbij, verbindend, waar naar de reacties van gemeenten wordt geluisterd en die weet wat er speelt bij de gemeenten. Vanaf de ontvlechting van Peel 6.1 is het vertrouwen niet toegenomen en dat is zonde, omdat de GR Peelgemeenten gaat over ondersteuning aan een kwetsbaar deel van onze samenleving.

De voorliggende extra incidentele en structurele kosten zijn niet altijd duidelijk onderbouwd en dus kunnen wij ons vinden in een kritische zienswijze. De GR Peelgemeenten toont ons inziens te weinig begrip voor de gemeenten. Tegelijkertijd hebben wij wel een aantal vragen op basis van de reactie op de voorlopige zienswijze.

• De GR Peelgemeenten wijst er herhaaldelijk op, dat beleidscapaciteit op het onderdeel Jeugd in tegenstelling tot de eerdere afspraak niet is overgegaan naar de GR. Klopt die bewering? En hoe kijkt de wethouder hier tegenaan?
  • De GR vervolgt met de bewering, dat er onnodig veel tijd verloren gaat aan afstemming tussen de GR en de gemeenten. Dunnetjes overdoen. Wat is waar van die bewering?
  • De GR uit ook kritiek op de lokale kwaliteit van medewerkers dan wel op aangeleverde documentatie. Hoe reageert u als wethouder hier op?

De voorlopige zienswijze is van commentaar voorzien. De GR Peelgemeenten weerlegt een groot deel van de vijf opmerkingen in het concept. Ondanks de beantwoording staan de opmerkingen ongewijzigd in de zienswijze.

We blijven als CDA kritisch naar de GR Peelgemeenten. Laten we ook een duidelijk signaal afgeven, zodat dit geen herhaling krijgt in de komende jaren. Genoeg is een keer genoeg. Tegelijkertijd roept de reactie vanuit de GR Peelgemeenten ook vragen op richting ons eigen ambtelijke apparaat en we moeten minimaal in staat zijn om kritisch in de spiegel te kijken en verbeteringen - in kwalitatieve en financiele zin - aan te brengen, als die mogelijkheid er is (ook in het licht van het eerdere rekenkameronderzoek naar het sociaal domein en de tekorten in het sociaal domein).

Als CDA hebben we tevens een amendement mee ingediend, waarin wij de begrotingswijziging 2019 niet wensen goed te keuren. Het amendement is aangenomen met een unanieme meerderheid. Hiermee tonen we als raad aan, dat we het niet eens zijn met de koers van de GR Peelgemeenten. Het Astense geluid moet gehoord worden, waarbij we ook hopen op collegiaal bestuur vanuit de andere Peelgemeenten.