12 april 2018

Coalitieakkoord 2018-2022: duurzaam, vitaal Asten

Op 21 maart j.l. vonden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Nadat de uitslag bekend was geworden is verkend welke coalitie van partijen de meeste kans biedt op een slagvaardig, daadkrachtig en succesvol college. Deze verkenning heeft in fasen plaatsgevonden. Allereerst is met alle raadsfracties gesproken over een inhoudelijk coalitieakkoord op hoofdlijnen. Vervolgens heeft er een keuze voor de coalitie plaatsgevonden.

Voor de coalitievorming zijn de volgende factoren bepalend geweest:

1. Doet het voldoende recht aan de verkiezingsuitslag (grootte en winst/verlies);
  2. Kunnen de partijen zich voldoende vinden in een inhoudelijk akkoord;
  3. Is er voldoende basis voor een solide en intensieve samenwerking met elkaar de komende 4 jaar (kennis, kunde, ervaring, onderlinge relaties, vertrouwen, samenwerking de afgelopen 4 jaren);
  4. De invulling van de wethoudersfuncties en portefeuilleverdeling.

Uit de gesprekken hebben CDA, Algemeen Belang en Leefbaar Asten  geconcludeerd dat er veel inhoudelijke overeenkomsten en groot onderling vertrouwen bestaat om (wederom) gezamenlijk een coalitieakkoord te sluiten.

Zij hebben uitgesproken het vertrouwen te hebben Asten de komende vier jaar goed te kunnen besturen.

Dit heeft geleid tot een coalitieakkoord dat door de dragende partijen CDA, Algemeen Belang en Leefbaar Asten is ondertekend.

Wij kiezen bewust voor een akkoord op hoofdlijnen. In het akkoord geven we onze ambities weer. Deze ambities werken we uit in een (meerjaren)begroting, plannen en projecten. We willen daarbij de ruimte geven aan inbreng van onze inwoners en alle partijen in de raad, precies zoals we hebben voorgenomen in onze Toekomstagenda Asten 2030.

De titel van ons akkoord luidt:

Samen op weg naar een duurzaam vitaal Asten!

Deze titel is afgeleid van onze Toekomstagenda Asten 2030. Deze toekomstvisie is een van de  belangrijkste pijlers van het coalitieakkoord.

Het coalitie-akkoord kunt u lezen hieronder