07 juni 2018

Definitief geen 500 arbeidsmigranten op Prinsenmeer

Op dinsdag 5 juni werd in de gemeenteraadsvergadering het voorstel besproken om 500 arbeidsmigranten te plaatsen op Prinsenmeer. Al eerder hebben wij daar als CDA-fractie grote vraagtekens bij geplaatst. Fractielid Susanne de Groot sprak namens het CDA onze bedenkingen uit. Hieronder de spreektekst. Het voorstel is met een meerderheid verworpen, daarom komen er nu geen 500 arbeidsmigranten op Prinsenmeer en is het voorstel van de baan.

De overeenkomst voor de vestiging van arbeidsmigranten op Prinsenmeer is onlangs in de commissie algemene zaken en control besproken. Het gaat om de huisvesting van 500 arbeidsmigranten voor de duur van drie jaar. Naar aanleiding van de commissievergadering heeft onze fractie opnieuw naar het voorstel gekeken. Wij benoemen opnieuw de belangrijkste argumenten voor ons standpunt en reageren op aanvullende informatie, die wij vanuit de Oostappen groep hebben ontvangen.

• Het voornaamste voor de CDA-fractie, is dat er draagvlak voor deze conceptovereenkomst in Ommel is. Mensen maken zich met name zorgen over het aantal arbeidsmigranten en de mogelijke overlast, die dit met zich meebrengt. Het veiligheidsgevoel staat hierdoor onder druk;
  • Er is in onze regio een duidelijke behoefte aan huisvesting voor arbeidsmigranten. De gemeente Asten moet hier haar verantwoordelijkheid in nemen. In onze gemeente zijn op dit moment relatief veel arbeidsmigranten gehuisvest in reguliere woningen. Het vakantiepark Prinsenmeer biedt ook mogelijkheden om arbeidsmigranten te huisvesten. Van die kans moet gebruik worden gemaakt, maar wel in verhouding tot het aantal inwoners van Ommel en het draagvlak binnen Ommel. Daarom kiezen wij voor maximaal 384 arbeidsmigranten. Als er een groter huisvestingsprobleem van arbeidsmigranten in de Peelregio bestaat, dan dient dit bestuurlijk met de regiogemeenten te worden opgepakt. Wij willen dit probleem niet afwentelen op de Ommelse gemeenschap;
  • Het aantal overtredingen dat de Oostappen Groep mag maken, voordat een mogelijke verlenging wordt uitgesloten staat in de conceptovereenkomst op 5. Uit de commissievergadering bleek, dat dit aantal is ontstaan na onderhandelingen met de directie van Prinsenmeer. In onze optiek is het aantal van 5 overtredingen te hoog. Dat baseren wij ook op ervaringen uit het verleden. Wij zijn voorstander van een maximum van 3 overtredingen in 3 jaar.

Na de commissievergadering hebben wij van de Oostappen groep een brief ontvangen, waarin op onder andere de verkeerssituatie en overlast wordt ingegaan. Het is goed dat de Oostappen groep de opmerkingen uit de commissie en de brief serieus neemt en daarvoor met diverse betrokkenen in gesprek is gegaan. Die brief heeft ons standpunt echter niet veranderd. Het CDA wil:

• Een maximum van 384 arbeidsmigranten op een afgesloten deel van het terrein huisvesten;
  • Voor de duur van 3 jaar;
  • Met een maximum van 3 overtredingen in die totale periode bij de beoordeling van een mogelijke verlenging;
  • Met de invoering van een actueel en correct nachtregister;
  • Goede controle en strakke handhaving;
  • En, een evaluatie na drie jaar, waarna het onderwerp terugkeert op de agenda van de commissie algemene zaken en control.

Deze voorwaarden leiden tot duidelijke en handhaafbare kaders, die op draagvlak kunnen rekenen binnen de Ommelse gemeenschap. Bovendien biedt dit de Oostappen groep de mogelijkheid om een substantieel aantal arbeidsmigranten structureel te huisvesten. Daarbij moet de vermindering van ruim 500 arbeidsmigranten nu naar 384 later op een nette manier verlopen.