18 januari 2017

Een verkeerveiliger Asten: het nieuwe verkeersplan

Het CDA heeft in de commissie Ruimte van dinsdag 22 november uitgebreid stilgestaan bij verkeersveiligheid. Dit naar aanleiding van het nieuwe gemeentelijke verkeers en vervoersplan (GVVP). Hier staan de plannen in voor wegenonderhoud en aanleg van de komende jaren.  Het GGVP is voor de laatste keer in 2006 vastgesteld. De plannen die daarin stonden zijn nagenoeg allemaal gerealiseerd. Daar zijn we zeer blij mee. Vanuit de evaluatie van dat plan bleek ook dat de bewoners van Asten grotendeels tevreden zijn met de kwaliteit van het wegennet. Er blijven echter altijd aandachtspunten. Wat verdient aandacht? De Koestraat is nog steeds een gevaarlijke weg waar vaak te hard wordt gereden. Als de financiële ruimte het toelaat mag er versneld worden als het gaat om de wensen. Een ander punt wat we missen in het stuk is iets waar we ons fractie al eerder aan hebben geeergerd. Het maaien van stroken gras bij bochten en kruispunten. Soms is het moeilijk om te zien wat er van de andere kant aankomt door het hoge gras en groen. Verkeersveiligheid is leidend wat ons betreft en daar zien we graag een aanvulling van bij het GVVP.  Verkeersveiligheid is enorm belangrijk voor het CDA. Bij de nieuwe plannen die zijn ontwikkeld heeft verkeersveiligheid dan ook veel centraal gestaan. Een aantal plannen zijn al eerder uitgebreid behandeld in de commissie. Denk aan de nieuwe rotonde op de Heesakkerweg. De fietser en voetganger staan vrijwel centraal in het plan. Daarom hebben we al eerder aandacht gevraagd voor bijvoorbeeld de veiligheid bij zebrapaden. Heeft u vragen over het nieuwe verkeersplan of verkeersveiligheid? Neem dan gerust contact met ons op!