CDA bekendmaking lijsttrekker
23 november 2018

Evaluatie burgerparticipatie in Asten: nieuwe kansen

Wij zien als CDA een positieve ontwikkeling aangaande de burgerparticipatie in Asten. In de afgelopen commissies van november stond een evaluatie rondom burgerparticipatie in Asten op de agenda.

Gemeenteraadslid Susanne de Groot: "Tal van initiatieven zijn ontwikkeld, en de tevredenheid is groot. Initiatieven voor en door de burgers ontwikkeld, waarbij wij als Gemeente faciliteren. Het draagt bij aan het verbeteren van de leefomgeving in de gemeente Asten en hiermee laten wij zien dat de burger gehoord wordt. Dit is wat wij als CDA voorstaan dat burger en bestuur gezamenlijk hierin optrekken."

Als we de lijst van initiatieven doornemen, dan zien we dat het een pluriform beeld geeft: voor diverse doelgroepen en goede spreiding over Asten, Heusden en Ommel. Wij onderschrijven dat de realisaties zichtbaar uitgedragen moeten worden, bijv. op de site van de gemeente en in het Peelbelang, om de burgers voor de toekomst nog verder te stimuleren. Daarnaast lijkt het ons goed om hiervoor een nog breder draagvlak te gaan creëren. Een suggestie hiervoor is om ook Astense ondernemers te benaderen, de werkgevers van onze mensen, om Burgerinitiatieven te adopteren. Dit kan namelijk goed passen in een maatschappelijke doelstelling van onze ondernemers.

Wij kijken uit naar de verdere evaluatie die in het najaar plaatsvindt. Eén van de belangrijke punten voor ons is, of het platform TIP Asten voldoende is om de burger te kunnen bereiken of dat er alsnog een Digitaal Burgerpanel in het leven geroepen moet worden.

Samenvattend, als CDA vinden wij dat we op de goede weg zijn!