10 februari 2022

Goede ontwikkelingen in Astens onderwijsland

De gemeente Asten en basisschoolorganisaties Prodas en PlatOO zijn weer constructief met elkaar in overleg. Lange tijd verliepen de gesprekken moeilijk omdat er verschillend werd gedacht over de toekomst van het basisonderwijs in Asten. Het CDA Asten Heusden Ommel is blij dat er weer goed met elkaar wordt gesproken. Goed basisonderwijs in Asten is alleen mogelijk, als deze drie partijen samen plannen maken. Onze wethouder John Bankers lichtte maandag tijdens de commissievergadering Burgers de ontwikkelingen toe bij basisschool Toverkruid (locaties Asten en Ommel), Lalobo (fusieschool Beatrixlaan), Voordeldonk en Horizon. Hieronder geven wij aan hoe wij als CDA tegen deze ontwikkelingen aankijken:

• Toverkruid: onderwijsorganisatie PlatOO wil basisschool Toverkruid in de Kruidenwijk sluiten. De kinderen kunnen overgaan naar andere scholen of meegaan naar de locatie van het Toverkruid in Ommel. De locatie in Asten was eigenlijk een tijdelijk gebouw (semipermanent). Het aantal leerlingen bleef achter bij de verwachtingen. Wij kunnen als partij de sluiting goed voorstellen en met overstap naar Ommel krijgt die school ook meer toekomst. Dat laatste is een belangrijke stap voor de leefbaarheid in Ommel. Uiteindelijk is het de zelfstandige keuze van een basisschoolorganisatie om een school open te houden of te sluiten. Als CDA willen wij dat de gemeente goed meedenkt bij deze overgang en de school in Ommel aan de maat brengt voor deze mogelijke uitbreiding, zodat het onderwijs daar goed blijft.
  • Lalobo: de bouw valt duurder uit door stijgende prijzen, waardoor er een tekort is ontstaan ten opzichte van het door de gemeenteraad verstrekte krediet. Met basisschoolorganisatie Prodas is door de gemeente gekeken naar waar het goedkoper kan zonder het onderwijsconcept aan te tasten. Er blijft een tekort van € 263.000 over. De meerkosten zijn goed onderbouwd. Het CDA wil nadat er al is geïnvesteerd in de omgeving van de Beatrixlaan niet beknibbelen op een kwalitatief goede school. Het extra krediet willen wij beschikbaar stellen.
  • Voordeldonk: wij wacht in spanning af hoe het definitieve ontwerp voor een nieuwe school eruit komt te zien. De Voordeldonkschool is gelegen in een prachtige omgeving tegen de Polderse bossen aan. Die locatie verdient een bijzondere school én veilige schoolomgeving. Onze wethouder spreekt daarover volgende week opnieuw met ouders, leerkrachten en omwonenden van basisschool Voordeldonk. Investeren in een veilige (school)omgeving spreekt voor zich. Wij zien dat als een echte kerntaak van de gemeente.
  • Horizon: PlatOO heeft een aanvraag ingediend voor uitbreiding van de huidige basisschool. Dit soort aanvragen verlopen volgens een vast patroon. De gesprekken tussen PlatOO en de gemeente Asten lopen. Het CDA wacht die gesprekken af.
  • Spreiding: in 2018 stemde de gemeenteraad in met het Strategisch Huisvestingsplan voor het basisonderwijs (SHP). Belangrijk aspect in het SHP is de spreiding van basisscholen verspreid over de gemeente Asten. Met de huidige ontwikkelingen is er (nog) geen school in de nieuwe wijk Loverbosch. Met alle bouwplannen in die uitbreidingswijk in Asten moet daar te zijner tijd een goede school komen. Als CDA-fractie blijven wij dat kritisch volgen. Een nieuwe wijk moet namelijk ook beschikken over een goede school, zodat het aantrekkelijk is voor jonge gezinnen om zich daar te vestigen.