25 februari 2023

Jelle van Deursen: kritisch op krediet voor nieuw financieel systeem gemeente

Jelle, in de commissie Burgers/AZ&C heb je kritische vragen gesteld over een implementatiekrediet voor een nieuw financieel systeem voor de gemeente. Kun je hier iets meer over vertellen?
"De gemeente maakt inmiddels 20 jaar gebruik van het Financiële systeem Civision Middelen en wil daarom over op een nieuw (modern) financieel systeem. Om hiervoor een aanbestedingsprocedure te starten is er gevraagd om een implementatiekrediet van €150.000. Over dit implementatiekrediet heb ik kritische vragen gesteld. Ten eerste omdat het krediet niet specifiek is toegelicht op kosten per onderdeel. €150.000 is niet zomaar een bedrag die je lukraak over de toonbank mag én kan gooien. We hebben hier te maken met een behoorlijke som gemeenschapsgeld, dan mogen wij als politieke partijen ook een gedegen onderbouwing van het krediet verwachten. Ik vind een dergelijke investering lastig te beoordelen op het moment dat de kosten per onderdeel niet nader toegelicht zijn. Daarnaast ben ik kritisch op de onderbouwing van de noodzaak om over te gaan op een nieuw systeem. Als reden wordt genoemd dat het huidige systeem niet meer van deze tijd is. In het kader van de gebruikerservaring en functionaliteiten kan ik me dat enigszins voorstellen, echter wordt het systeem nog tot en met 2027 ondersteund, dat betekent dat onderhoud, upgrades en het technisch beheer nog plaatsvindt en zaken als beveiliging niet per definitie een probleem zijn."

Met het voorstel is een krediet van 150.000 gemoeid. Een fors bedrag. Waar is dat bedrag voor bedoeld?
"Bij de implementatie van nieuwe software komt veel kijken. Dit bedrag is nodig voor projectmanagementkosten, ondersteuning, koppelingen aanbrengen met andere software en het trainen van de eindgebruikers. Er zit veel voorbereiding vooraf een zogenoemde go-live. Met name het aantal benodigde arbeidsuren vragen om financiële middelen, omdat je te maken hebt met een verandering voor de (interne) organisatie en de software een plek moet krijgen binnen de ICT-infrastructuur van de Gemeente."

Wat vinden we als CDA belangrijk in dit dossier?
"Het is begrijpelijk dat de Gemeente oriënteert op een nieuw financieel systeem, zeker op het moment dat bepaalde software op termijn niet meer wordt ondersteund en daarmee security en privacy in gevaar komen. Echter ben ik van mening dat dit voorstel beter onderbouwd en toegelicht had kunnen worden en ook meerdere scenario's onderzocht hadden kunnen worden, oudere software is namelijk niet per definitie kwetsbaar. Als CDA vinden we het echter wel belangrijk dat de door de Gemeente gebruikte systemen voldoen aan alle eisen omtrent AVG, beveiliging en beheer. Het is daarom essentieel dat leveranciers aan strenge voorwaarden en standaarden moeten voldoen om te kunnen leveren aan Gemeenten, waar veel privacygevoelige gegevens worden behandeld."