01 maart 2022

Jonge agrariërs uit Asten in gesprek met Tweede Kamerlid Derk Boswijk

CDA Tweede Kamerlid Derk Boswijk brengt op vrijdag 4 maart een bezoek aan Heusden. Boswijk gaat met een groep jonge agrariërs in gesprek over de toekomst van de agrarische sector rondom de Peel. Het Kamerlid komt op uitnodiging van het CDA Asten-Heusden-Ommel naar de gemeente Asten toe. De Peel is een relatief kwetsbaar natuurgebied als het gaat om stikstof. Landelijke discussies over het vrijwillig opkopen van bedrijven raakt (agrarische) ondernemers rondom de Peel direct. Het zorgt voor extra onzekerheid bij onder andere jonge agrariërs, die het bedrijf van hun ouders willen overnemen en al moeten voldoen aan fors aangescherpte wet- en regelgeving.

Derk Boswijk is namens het CDA woordvoerder landbouw in de Tweede Kamer. Hij hoort vrijdag van jonge agrariërs wat er leeft binnen hun bedrijven en wat zij nodig hebben richting de toekomst. Boswijk gaat in gesprek met CDA-kandidaat Joris van Lierop (plek 9 op de kieslijst), Bas en Luuk Aarts, Yannick van den Heuvel, Daan Lammers en Joep van Deursen.

CDA-lijsttrekker John Bankers: “Het gebied rondom de Peel is aan het veranderen, maar jonge agrariërs zijn noodzakelijk om de leefbaarheid in het gebied te behouden. Wij willen ervoor zorgen, dat men in Den Haag weet wat er hier leeft. Hoe kan dat beter dan door ‘Den Haag’ naar de Peel te laten komen. Op die manier kan ons Kamerlid met eigen ogen zien en van jonge boeren horen wat nodig is om het Astense buitengebied en hun bedrijven een goed toekomstperspectief te geven.”