30 november 2023

Joris van Lierop: meer (woon)ruimte voor eigen inwoners

De woningnood in Nederland is ook in Asten, Heusden en Ommel goed merkbaar. Inwoners van onze gemeenten kunnen hierdoor moeilijk aan een woning komen. Door de woningnood zijn de woningen erg prijzig en hebben met name starters moeite om een plekje in het eigen dorp te vinden. Datzelfde geldt overigens voor senioren, die op zoek zijn naar een kleinere en/of levensloopbestendige woning. Als CDA Asten-Heusden-Ommel willen wij dit probleem aanpakken.

De feiten op een rij. Er is in de voorbij jaren nog nooit zoveel gebouwd in onze gemeente ondanks de hogere bouwkosten en opgelopen rente: Loverbosch fase II en straks deel III, Heusden-Oost, tal van inbreidingslocaties, langs de Koestraat heeft de gemeente nog meer bouwgrond gekocht en ook in Ommel wordt naar bouwgrond gezocht. De ambities uit het coalitieakkoord worden waargemaakt, maar toch realiseren wij ons goed dat we er nog lang niet zijn.

Kortgeleden zijn er in Heusden nieuwe betaalbare starterswoningen gerealiseerd. Een woningtype waar erg veel vraag naar is. Er waren 39 kandidaten die zich hadden ingeschreven en er waren 18 woningen beschikbaar. Dit is niet ongebruikelijk op de woningmarkt, maar het is ook niet iets wat bij mij een heel goed gevoel opriep. Degene die een woning hebben weten te bemachtigen wil ik natuurlijk allen van harte feliciteren. Zij zijn de gelukkigen, maar er zijn nu ook 21 teleurgestelde kandidaat-bewoners, die niet hun gewenste stap hebben kunnen maken.

De teleurstelling die ik hierover had en die deze 21 kandidaten ongetwijfeld zullen hebben was ook merkbaar op de jaarvergadering van het Dorpsoverleg Heusden medio november. Verschillende personen gaven aan dat zij blij waren met de woningen, maar dat zij ook teleurgesteld waren dat veel van deze woningen niet verkocht waren aan Heusdense starters. Het antwoord op de vraag of het mogelijk was om meer woningen toe te wijzen aan inwoners van de eigen gemeente was het eerlijke antwoord dat de wet hier momenteel geen ruimte voor biedt.

Maar er is hoop! In Den Haag is de Tweede Kamer al akkoord met de herziene Huisvestingswet. Als ook de Eerste Kamer instemt, dan mogen gemeenten voor 50% van de woningen bepalen hoe die worden verdeeld aan inwoners met een economische, maatschappelijke of lokale binding. Als CDA Asten-Heusden-Ommel roepen wij het college van Burgemeester en Wethouders tijdens de behandeling van het nieuwe Programma Wonen (Woonvisie) middels een motie op om, zodra de wet het mogelijk maakt, met een voorstel te komen. In dat voorstel moet staan hoe wij het beste zo veel mogelijk nieuwe woningen kunnen toewijzen aan eigen inwoners. Hiermee hopen wij dat inwoners van Asten, Heusden en Ommel, die zo graag in onze gemeente willen blijven wonen, dit ook kunnen doen!

Joris van Lierop
Raadslid CDA Asten-Heusden-Ommel