13 december 2017

Kosten voor parkeren mindervaliden moeten omlaag

Gemeenten mogen leges vragen voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart. In Asten gaat het jaarlijks om ongeveer 50 aanvragen voor gehandicaptenparkeerkaarten en gemiddeld 4 aanvragen voor individuele gehandicaptenparkeerplaatsen. Fractievoorzitter John Bankers hield in de raadsvergadering van dinsdag 12 december een pleidooi om de hoge kosten voor deze aanvragen omlaag te brengen. De CDA-fractie heeft tevens een motie over dit onderwerp ingediend, die kon rekenen op een raadsbrede meerderheid.

Verschillen regio
Binnen de Peelgemeenten (Someren, Deurne, Helmond, Gemert-Bakel, Laarbeek en Asten) lopen de kosten voor een dergelijke aanvraag sterk uiteen. In sommige gemeenten hoeven aanvragers zelfs geen kosten te betalen. Een eerdere poging om tot een uniform beleid te komen, met de Peelgemeenten, is in maart 2015 niet gelukt. In Asten kost het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart een bedrag van €105,75. Een flinke kostenpost dus.

Zelfredzaamheid
Het aanvragen van een dergelijke voorziening is het gevolg van een beperking, in tegenstelling tot diensten die van de gemeente worden gevraagd en waar leges over worden betaald op basis van een eigen keuze. Een fysieke beperking hebben is geen keuze. Het betalen van leges op het aanvragen van een parkeerkaart voor gehandicapten is daarmee in zekere zin een boete op ziek zijn. Het aanvragen van zo'n kaart is simpelweg noodzakelijk om mobiel te blijven, en voor het behoud van zelfredzaamheid.

Gemaakte kosten kunnen op dit moment via bijzondere bijstand worden teruggevraagd. De beoordeling hiervan vraagt opnieuw om ambtelijke capaciteit. Bovendien hebben inwoners met chronische aandoeningen al vaak te maken met meerkosten in de zorg.

En nu?
Door de motie die is aangenomen heeft het College van Burgemeester en Wethouders de opdracht meegekregen om in het beleidsplan sociaal domein (dat binnenkort op de agenda komt) de tarieven voor de gehandicaptenparkeerkaart- en plaats mee te nemen en te streven naar verlaging, om dit gelijk te trekken met andere Peelgemeenten.

Meer weten? neem dan contact op met onze fractie, klik hier