16 januari 2018

Meer aandacht voor armoede in gezinnen en bij ouderen

CDA gaat voor vernieuwing minimabeleid
De gemeente Asten wil het minimabeleid opnieuw vaststellen. De CDA-fractie heeft een aantal punten ingebracht tijdens een eerdere commissievergadering en die zijn tot onze tevredenheid overgenomen in het definitieve raadsvoorstel. Te weten:

Wij willen een verruiming van een aantal regelingen, waarmee kinderen kunnen meedoen in de samenleving. Bijvoorbeeld een voucher voor kinderen in gezinnen met armoede, waarmee zij kunnen sporten. Op die manier is lid zijn en actief deelnemen binnen een vereniging mogelijk. Voorheen kwamen gezinnen tot 110% van de bijstandsnorm in aanmerking. Wij willen die grens opgehoogd zien tot 120%. Dat gaat nu gebeuren. Hiermee komen meer kinderen in kwetsbare gezinnen in aanmerking.

Het CDA pleit al langere tijd voor specifieke aandacht voor armoede in gezinnen. Zie bovenstaande, maar er komen de komende jaren meer plannen.

Ouderen
In het eerste concept stond niets vermeld over ouderen, terwijl het bekend is dat steeds meer ouderen in armoede verkeren. Bovendien is bekend dat ouderen zich vaak schamen om steun bij de gemeente te vragen. In het definitieve plan wordt nu ook beleid ontwikkeld om armoede onder ouderen aan te gaan.

Op een punt kreeg onze partij geen gelijk. Wij willen graag dat bepaalde verenigingen een x-bedrag per jaar krijgen om mensen te ondersteunen. Waarom niet de KBO of de Zonnebloem een bedrag geven voor ondersteuning om armoede te bestrijden. Een vrijwilliger hoort veel sneller dan een medewerker van de gemeente wie er hulp nodig heeft. Wij zien graag dat er een proef komt om direct geld te geven aan verenigingen, die dat dan achteraf verantwoorden. Beperkte bedragen om het risico niet te groot te laten zijn, maar waarmee we proberen de afstand tussen kwetsbare inwoner en gemeente te overbruggen. Onze fractie komt hier bij een evaluatie van het beleid op terug.

Reageren? Neem dan contact op met fractievoorzitter John Bankers: klik hier