21 juli 2023

Onbegrijpelijk: kabinet schrapt verbreding A67 (opinie)

Het was volop in het nieuws: kabinet genoodzaakt tot schrappen van zestien grote infrastructurele wegen, waaronder ook de verbreding van de A67 nabij Geldrop – Eindhoven. Voor sommige redenen kunnen we nog best begrip opbrengen, zoals het arbeidstekort in de bouwsector. Maar een aantal redenen kunnen in elk geval niet op begrip van onze CDA-fractie rekenen.

Tussen Eindhoven en Geldrop (maar ook op andere plekken op de A67) staat het nu regelmatig vast. Veel Astenaren merken dit dagelijks wanneer zij in de ochtend naar hun werk rijden. De grote drukte leidt soms ook tot grote verkeersongelukken. Vanuit de regio, en ook door ons in Asten, wordt al vele jaren gepleit voor extra rijstroken en andere maatregelen om de veiligheid te verbeteren. De plannen daarvoor worden nu wederom op de lange baan geschoven. “Door stikstofproblematiek, stijgende prijzen in de bouw en krapte op de arbeidsmarkt kan een aantal aanlegprojecten op termijn niet worden uitgevoerd. Het geld en de menskracht worden daarom besteed aan een grote onderhoudsbeurt voor de bestaande infrastructuur, die deels verouderd is en toe is aan onderhoud of vervanging”, aldus minister Harbers (VVD) in een persverklaring. Als CDA Asten vinden wij deze uitleg en keuze eenvoudigweg onbegrijpelijk. Hoe luid moet het signaal vanuit onze regio klinken voordat er garen op de klos komen voor de A67?

Schaalsprong
Waar het geld aan wordt besteed zijn keuzes waar we het met elkaar over moeten hebben. De minister weet heel goed dat vanuit de regio al jarenlang pleidooien komen om de A67 verkeersveiliger te maken. De komende jaren komen er bakken met geld naar de regio Zuid-Oost Brabant in het kader van de schaalsprong (groei) die men met Brainport Eindhoven wil gaan maken. Daar zijn we dankbaar voor, maar het brengt ook grote vraagstukken met zich mee: woningbouw, energie maar zeker ook bereikbaarheid. Zoals het er al langer uitziet: onze infrastructuur kan deze verwachte groei niet aan.

Tijd voor (opnieuw) actie
Al langer lopen er in de regio gesprekken over mogelijke maatregelen om de infrastructuur toekomstbestendiger te maken. Denk ook aan de verbreding van de N279 naar Veghel. Wat ons betreft blijft ook de A67 aandacht houden, en moet de minister nog maar eens op werkbezoek komen om te ervaren wat deze onveilige weg betekent voor veel weggebruikers en gemeenten. Het is een langlopende soap geworden dat het maar niet lukt om deze weg aan te pakken. Uiteraard gaan ook wij, als CDA, zelf aan de slag. Wij spreken onze Tweede Kamerleden aan op deze gemaakte keuze van het kabinet, in de hoop dat zij wellicht nog invloed kunnen uitoefenen. Daarnaast vragen wij ook lokaal aandacht hiervoor. Vorige week hebben wij tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota samen met andere partijen een motie ingediend. Hiermee verzochten we het college om zich de komende tijd in te spannen dat de verbreding van de A67 opnieuw op de agenda komt in alle (regionale) overleggen. De motie kon rekenen op unanieme steun.

Rico ter Voert, gemeenteraadslid CDA Asten