03 januari 2022

Onze nieuwe én vertrouwde kandidaten voor verkiezingen in maart

De CDA-afdeling Asten-Heusden-Ommel heeft de eerste tien kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart bekend gemaakt. In de top tien staan drie nieuwe gezichten met Marian van den Heuvel (plek 5, Ommel), Joris van Lierop (plek 9, Heusden) en Dylan Verstappen (plek 10, Asten). Wethouder John Bankers werd vorig jaar al gekozen tot lijsttrekker en voert de lijst aan.

In de top tien staan verder bekende gezichten met zittende raads- en commissieleden: Geert van den Eijnde (2), Daniël van Schijndel (3), Rico ter Voert (4), Soekena Sabbar (6), Jelle van Deursen (7) en Susanne de Groot (8). Zes van de tien verkiesbare kandidaten zijn onder de 30 jaar. Daarnaast zijn alle drie de kernen met meerdere kandidaten in de top tien vertegenwoordigd.

Lijsttrekker John Bankers: “Wij zijn er als CDA opnieuw in geslaagd om een gevarieerde kieslijst op te stellen. Op verkiesbare plaatsen staan vertegenwoordigers uit Asten, Heusden én Ommel. Naast de nodige ervaring in de top tien geven we nieuwe en jonge kandidaten de kans. Het is een lijst waar inwoners zich vast en zeker in herkennen.”

1. John Bankers (Asten)
  2. Geert van den Eijnde (Asten)
  3. Daniël van Schijndel (Heusden)
  4. Rico ter Voert (Asten)
  5. Marian van den Heuvel (Ommel)
  6. Soekena Sabbar (Asten)
  7. Jelle van Deursen (Heusden)
  8. Susanne de Groot (Ommel)
  9. Joris van Lierop (Heusden)
  10. Dylan Verstappen (Asten)

Meer weten over onze eigen kandidaten?

Kijk dan eens op hun eigen pagina, met meer informatie en achtergronden over onze verschillende kandidaten: klik hier

Hoe is onze lijst tot stand gekomen?

Er is met name gezocht naar een goede vertegenwoordiging van alle (kerk)dorpen: Asten, Heusden en Ommel. Wij zijn de enige partij in Asten met zoveel kandidaten uit Heusden en Ommel. Dit omdat we het belangrijk vinden dat ook de mening van mensen in deze dorpen gehoord wordt. Het is belangrijk dat ook zij vertegenwoordigd blijven op het gemeentehuis. Verder is ook gekeken naar man/vrouw-verhouding en leeftijd. We hebben veel jongeren op de lijst, omdat we vinden dat ook jongeren iets te kiezen moeten hebben op 16 maart.

Benieuwd naar onze standpunten?

Nader kennis maken?

Kom dan naar één van onze (online) activiteiten de komende tijd. Houd deze site in de gaten voor komende evenementen waar onze kandidaten bij aanwezig zullen zijn, of stuur een mail: klik hier

Wat doet het CDA op het gebied van integriteit?

De Nederlandse burger mag van de overheid verwachten dat de politici, bestuurders, ambtenaren en alle andere medewerkers in overheidsdienst integer zijn. Dat wil zeggen dat ze eerlijk, betrouwbaar en onkreukbaar zijn. Overheidsdienaren dienen verantwoord om te gaan met overheidsgeld, ze moeten mensen gelijkwaardig behandelen, niet-omkoopbaar zijn, geen steekpenningen of andere vormen van dubieuze beloning aannemen, geen vriendjespolitiek bedrijven.

Helaas komen er regelmatig mensen in overheidsdienst in het nieuws die verre van integer zijn. Ze hebben steekpenningen aangenomen, gesjoemeld met declaraties, onverantwoorde besluiten genomen waar veel overheidsgeld mee gemoeid is, of zichzelf verrijkt op kosten van de belastingbetaler.

Als lokale afdeling van het CDA toetsen we streng op integriteit. Zo hebben al onze kandidaten een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) moeten aanvragen bij de gemeente, en hebben zij diverse gesprekken gevoerd met een vertrouwenscommissie. De Astense kiezer mag er van op aan dat onze kandidaten integer handelen.