30 juni 2023

Opvang vluchtelingen in Asten: kleinschaligheid voorop

Asielopvang is en blijft al enige tijd het gesprek van de dag, ook in onze achterban. Hoe kan het ook anders? Het nieuws staat er iedere dag vol van. Grote internationale vraagstukken zoals de asiel- en immigratietoestanden (of wantoestanden?) gaan we hier in Asten niet oplossen maar wij worden nu wel gevraagd als gemeente om een rol te pakken in dit verhaal.

Op onze regio, en ook op onze gemeente, zal namelijk naar verwachting een beroep door de Rijksoverheid worden gedaan om (meer) asielzoekers te gaan huisvesten. Als CDA willen wij dat beroep beantwoorden. Dat is niet alleen fair richting onze buurgemeenten die met hetzelfde vraagstuk worden geconfronteerd, maar ook omdat het hier in de eerste plaats gaat over mensen die onze hulp nodig hebben.

Dat is onze grondhouding. Ons vertrekpunt. Maar wel een vertrekpunt met de nodige vraagtekens en vooral veel zorgen. Net zoals iedere Astenaar.

Kleinschaligheid
Hoe ingewikkeld dit vraagstuk ook is, het eerste feit waar we het over moeten hebben is het feit dat we niet de grootste gemeente zijn. Niet slechts in inwoneraantallen, qua ambtenarenapparaat of anderszins. Een van onze kernprincipes als CDA is solidariteit. We willen solidair zijn met onze medemens in nood, en met de gemeenten om ons heen, maar een kernbegrip van onze partij is ook gespreide verantwoordelijkheid: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Grotere gemeenten kunnen naar onze optiek grotere aantallen vluchtelingen beter en adequater huisvesten, dan dat wij dat zouden kunnen. We zijn niet vergeten dat onze gemeente, en daar heeft de gemeente ook lof voor gekregen, al veel doet voor bijv. de opvang van Oekraïners of andere statushouders. We scoren op dat laatste vlak zelfs (nog steeds) het beste in de regio. We huisvesten meer statushouders dan wettelijk vereist. Als CDA willen we daarom pleiten in de eerste plaats voor kleinschalige opvang. Kleinschaligheid die past bij Asten;

Draagvlak
Door beelden of berichten in de krant van opvanglocaties in het land waar het sporadisch mis gaat, en die misschien ook niet het hele verhaal vertellen, erodeert het draagvlak voor asielopvang nagenoeg volledig bij veel inwoners waaronder ook in Asten. Hun zorgen zijn onze zorgen. We zullen dan ook eerst ook als gemeente op zoek moeten naar draagvlak. Draagvlak om als kleine gemeente ook hier een nieuwe bijdrage in te gaan leveren. Wij zetten draagvlak daarom als CDA centraal in onze overwegingen, ook wanneer er een concrete locatie gevonden gaat worden en deze ter sprake gaat komen in deze gemeenteraad. Wij verwachten van het College dat ook zij dit doen bij hun overwegingen en in gesprekken met het COA;

Sturen in de mist
In algemene zin constateren wij dat er nu nog teveel sprake is van sturen in de mist. Er is te veel onduidelijkheid, zowel landelijk als lokaal. Dat is geen verwijt want de ontwikkelingen volgen dan ook elkaar op in rap tempo. Dat maakt ook dat wat we vandaag hier bespreken volgende week achterhaald kan zijn. We erkennen die realiteit, maar dat maakt ook dat we als CDA voorzichtig willen zijn met het wekken van verwachtingen. Wij vinden het prima dat het College een stap naar voren wil zetten en een pro-actieve houding aanneemt, maar er zijn grenzen. Behoorlijk bestuur en inwoners vragen van hun gemeenteraad dat zij besluiten neemt op basis van goede inhoudelijke overwegingen. Met zoveel onzekerheid in dit proces is dat nu nauwelijks mogelijk voor wat onze fractie betreft;

Onze reactie op de kaders zoals geformuleerd door het College

Beheer door het COA
Het College heeft aangegeven dat de gemeentelijke organisatie geen ervaring of capaciteit heeft om zelf een locatie in Asten met asielzoekers te gaan beheren. Wij delen deze conclusie. Het COA staat wat ons betreft aan de lat, en het beroep op de ambtelijke organisatie moet zo klein mogelijk zijn en blijven. Ook om te voorkomen dat ander werk niet gedaan kan worden. Dat gezegd hebbende roept het gelijk veel vragen op. Zo geeft het COA aan bepaalde kosten te kunnen dragen slechts van locaties waar een grotere hoeveelheid asielzoekers kan worden opgevangen (kostenefficiency). We vragen ons dan ook af hoe hard dit kader kan zijn.

Grootte passend bij de asielopgave
In het voorstel geeft het College aan in te willen zetten op een aantal van 69 asielzoekers. Wij vinden het noemen van een getal eenvoudigweg te voorbarig. Het kunnen er namelijk altijd meer of minder zijn. We weten niet wat de opgave gaat worden, of wat het Rijk van de gemeente Asten zal vragen. Nu een getal van 69 asielzoekers noemen schept verwachtingen. Het College schrijft in het voorstel zelf al dat het er waarschijnlijk meer worden. Inwoners worden teleurgesteld als we als gemeente een besluit nemen waar we op terug moeten komen, het participatieproces zou bovendien gelijk met een achterstand beginnen. We zouden als CDA daarom enkel willen pleiten voor het inzetten op een zo laag mogelijk aantal asielzoekers.

In de buurt van voorzieningen
We zijn het eens met het voornemen om een locatie te zoeken, zo dichtbij mogelijk bij de voorzieningen. Bereikbaarheid is een belangrijk punt, maar veiligheid des te meer. Achteraf een locatie heeft niet onze voorkeur, maar juist een plek in de kern waar de sociale controle groter kan zijn.

Een locatie, niet verspreid over meerdere locaties
Wij kiezen niet voor meerdere opvanglocaties verspreid over onze gemeente. Meerdere opvanglocaties zou gunstig kunnen uitpakken wanneer we het over draagvlak hebben, maar zou ook een groter beroep doen op capaciteiten van gemeente, COA en ondersteunende en aanverwante diensten.

Heeft u vragen over onze standpunten op het gebied van asielopvang? aarzel niet en neem gerust contact met ons op (klik hier).