19 december 2023

Programma Wonen: betaalbaar en in alle kernen

Van het thema wonen kan wel gezegd worden dat dit momenteel een van de belangrijkste, zo niet, het belangrijkste thema is voor ons als gemeente. De afgelopen jaren is de druk op de woningmarkt ongekend hoog geweest. Ook binnen de gemeente Asten ervaren we dit nadrukkelijk. Er blijft een grote vraag naar woningen om te kunnen voorzien in woonbehoefte, maar daarbij spelen ook aspecten als betaalbaarheid en geschiktheid van woningen. Om op korte en lange termijn te kunnen voorzien in de behoefte is een juiste visie hierop belangrijk. De woonvisie voor de gemeente is achterhaald en om deze reden is een nieuw Programma Wonen opgesteld. Er is een uitgebreid traject doorlopen om tot een juist programma te komen, waarbij we ons ambtelijk apparaat, diverse partners en stakeholders en onze inwoners willen bedanken voor hun bijdrage hierin. Hieronder lees je onze inbreng als CDA-fractie zoals ons raadslid Geert van den Eijnde die heeft uitgesproken tijdens de raadsvergadering op 12 december 2023:

Wonen is een breed thema, waarbij het gaat over het voorzien in de woonbehoefte, maar het heeft ook een bredere link met de leefbaarheid in onze gemeente. Er is bijvoorbeeld een link met ons voorzieningenniveau, verenigingsleven en uitstraling van de openbare ruimte. Dit alles zien we ook terug komen in het programma. Er ligt een breed programma met de juiste speerpunten en doelstellingen. Over het algemeen herkennen wij ons hier goed in. Wel willen we nog enkele aandachtspunten voor ons eruit lichten.

Houd vaart in de realisatie van woningen. We zijn blij met de genoemde aantallen woningen die voorzien zijn en we zien projecten ook echt gerealiseerd worden. Zo werd in Loverbosch onlangs nog het startsein gegeven voor de bouw van 66 woningen. Blijf echter alert op stagnatie in het hele proces om tot realisatie te komen. Diverse ontwikkelingen kunnen van invloed zijn, ontwikkelingen in wet- en regelgeving zoals met betrekking tot stikstof, maar ook ontwikkeling in de kosten of beschikbaarheid van bouwmaterialen. Blijf goed schakelen met projectontwikkelaars, woningcorporaties en andere bouwpartners om eventuele problemen snel te herkennen en hierop te kunnen anticiperen. We hebben elkaar nodig om tot het gewenste beeld zoals genoemd in de visie te komen.

Realisatie van voldoende betaalbare woningen blijft een groot aandachtspunt binnen de gemeente. Blijf zoeken naar oplossingen hierin. Kijk hierbij ook nadrukkelijk naar plaatsing van flexwoningen of modelmatige bouw van woningen. Deze kunnen wellicht oplossingen bieden. Daarbij moet gezegd worden dat hier wel vraag naar moet zijn. En de kwaliteit van onze leefomgeving is belangrijk. Een juiste verhouding tussen betaalbaar bouwen en kwaliteit moet worden gevonden.

Creeer mogelijkheden voor het op een juiste manier toevoegen van woningen in het buitengebied. Denk hierbij aan het toevoegen van ruimte voor ruimte woningen, woningsplitsing en realisatie van enkele hofjes. Belangrijk is hierbij de samenhang met andere functies in het buitengebied. Dit kan echt niet zomaar op elke locatie en in elke omvang, maar er zijn mogelijkheden om hier meer ruimte in te bieden. Denk aan bijvoorbeeld enkele kleine hofjes in het buitengebied. De provincie geeft momenteel hier al bepaalde kaders voor. Maak hier gebruik van. In andere gemeentes zien we al enkele goede voorbeelden voorbij komen.

Blijf op korte en lange termijn aandacht houden voor het bouwen van woningen in alledrie de dorpen. Momenteel worden in Ommel, Heusden en Asten nieuwe woningen gebouwd. Ook in de komende jaren zijn er zeker in Asten en ook in Ommel nog nieuwe woningen voorzien. Houdt de komende jaren goed in de gaten dat in Heusden voldoende woningen gerealiseerd kunnen worden. Het laatste wat we willen hebben, is een situatie zoals in Ommel eerder sprake van was. Dat te laat plannen van de grond kwamen voor realisatie van nieuwe woningen. Zet actief stappen die hierin kunnen helpen. Onderzoek en wijs nu bijvoorbeeld al een gebied aan waar realisatie van nieuwe woningen wordt voorzien.

Daarnaast is niet alleen het bouwen van woningen in alledrie de dorpen van belang, maar ook voor de juiste doelgroepen

Meer ruimte is gewenst voor woonvormen waarbij ouders en kinderen op dezelfde locatie kunnen wonen. Dit biedt mogelijkheden voor starters om een eerste stap te zetten en voor ouders om al eerder een passende woning te kunnen krijgen. Het huidige beleid voor mantelzorgwoningen is te beperkt. Afgestapt moet worden van het enkel toestaan van een mantelzorgwoning als een zorgindicatie aanwezig is. De wens hiervoor is erg groot, zo werd nog maar eens bevestigd tijdens de bijeenkomst voor woonoplossingen voor de toekomst. Creeer hier op korte termijn mogelijkheden voor. Hier is echt vraag naar.

Wij vinden het erg belangrijk dat onze inwoners de mogelijkheid wordt geboden om passende woonruimte te vinden. Er is veel concurrentie bij starterswoningen, maar ook bijvoorbeeld seniorenwoningen. Veel inwoners kunnen geen passende woning in vinden en dreigen hierdoor te moeten verhuizen naar een locatie buiten de gemeente, of blijven wonen op een locatie wat niet aansluit op hun behoefte. Starters zijn genoodzaakt om thuis te blijven wonen en inwoners die al een huis hebben, kunnen niet verhuizen, wat de doorstroming in de woningmarkt niet bevorderd. Wij zouden willen zien dat wordt onderzocht of in bepaalde mate woningen kunnen worden toegewezen aan eigen inwoners. Naar ons idee biedt de nieuwe Huisvestingswet hier mogelijkheden toe. In 2022 hebben wij hier al schriftelijke vragen over gesteld. Ondertussen is de nieuwe huisvestingswet al goedgekeurd door de tweede kamer en staat het gepland voor behandeling door de eerste kamer. Eerder is in de beantwoording op de schriftelijke vragen meegegeven dat vooral ook belangrijk is het instrument te bekijken in samenhang met de nog op te stellen woonvisie, welke nu ondertussen voor ligt.

Meer weten over wat we belangrijk vinden voor woningbouw in Asten, Heusden en Ommel? klik hier