16 juni 2020

Regionale Energie Strategie (RES): besparen op energie is eerste stap

De opzet van de RES 1.0 ziet er in beginsel goed uit maar er ontbreken enkele essentiele onderdelen. In de commissie Ruimte van 16 juni 2020 jl. hebben we als CDA onze inbreng meegegeven aan wethouder Bankers.

Belangrijk voor het CDA is dat er allereerst op besparing van energie moet worden ingezet. Wat je niet nodig hebt of niet gebruikt hoef je ook niet op te wekken. Een belangrijk voorbeeld hierbij is een initiatief Woonconnect dat in diverse gemeentes is uitgevoerd. Met Woonconnect wordt inzichtelijk gemaakt voor burgers hoe zij zelf energie kunnen besparen. Door zuinig met energie om te gaan kunnen we met minder ruimte op daken en daarbuiten toe om aan onze verplichting te voldoen.

Ook vinden we het belangrijk dat we zuinig met ruimte omgaan dus maximaal zonnepanelen plaatsen op bestaande daken. Daarna op geluidswallen of in gebieden die bijvoorbeeld gebruikt worden voor waterberging en als allerlaatste in het buitengebied.

Naast het opwekken van energie is ook belangrijk hoe we dit tijdelijk kunnen opslaan en dit weer kunnen gebruiken op momenten dat de behoefte groter is dan de productie.

We vragen de wethouder deze aanvullingen mee te nemen in het verdere proces zodat de RES een compleet en toekomst bestendig plan wordt.

Meepraten over de RES? Laat het ons weten, en neem contact met ons op!