12 februari 2024

Regionale mobiliteit en OV: wederkerigheid centraal

In de commissievergadering van 8 februari 2024 heeft de commissie stilgestaan bij de regionale bekostingsystematiek Brainport. Kort gezegd komt het hierop neer: de gemeente Asten is gevraagd om een financiële bijdrage te doen bij de realisatie van een nieuw OV knooppunt in Eindhoven. Het gaat om een bedrag van ruwweg 8 ton. Namens onze fractie heeft commissielid Jelle van Deursen tijdens de behandeling het fractiestandpunt gedeeld.

Forse investering
Als CDA stellen we voorop dat ook wij dit als een forse investering zien, die we niet direct zullen terugzien in onze directe omgeving. Maar we moeten het ook vanuit een aantal andere perspectieven bekijken. Deze investeringen komt in dit stadium met name terecht in en rondom de centrumgemeente van de MRE, Eindhoven. Maar dat is wel een gemeente waar menig Astenaar dagelijks naartoe en doorheen reist en tevens hun brood verdienen. Daarnaast is het economisch belang voor onze ondernemers van de Brainport regio groot. Lokale ondernemers zijn voor een groot deel afhankelijk van ASML, andere high-tech bedrijven en aanverwante bedrijven van deze grote spelers in de regio. Het economisch belang van de Brainport regio is dusdanig groot, dat het in onze ogen gezond is om als regio ook op te trekken en collectief te investeren in maatregelen waar we op meeliften.

Commitment voor verbreding en aanpak A67 + N279
Dat vraagt om commitment van ons als deelnemende gemeente van de MRE. In onze ogen heeft de Astenaar baat bij deze cofinanciering en de verbeteringen die dat op een aantal fronten op gaat leveren voor de regio. Wij zullen als fractie wel scherp zijn op voldoende mate van wederkerigheid in dit proces. Wij willen nu commitment afgeven voor de ontwikkeling van de multimodale knoop Eindhoven Centraal en de maatregelen voor de mobiliteitstransitie, maar zullen dan op korte termijn ook commitment willen zien vanuit de regio en de MRE als het gaat om investeringen aan de oostkant van de MRE, waar meer Astenaren dagelijks last van ondervinden, denk aan de A67 en N279.

Mobiliteit
Mobiliteit is een belangrijk aspect voor Asten, waar we grote mobiliteitsopgaven zien. Naast de A67 en N279 is openbaar vervoer voor ons een knelpunt. De gehele MRE heeft hier nog grote stappen in te zetten in vergelijking met andere belangrijke metropoolregio’s. Deze investeringen die nu gedaan zullen worden zullen voor een schaalsprong zorgen o.a. voor het OV, waar wij als Asten aan het einde van de streep ook voordeel uit zullen behalen, goede bereikbaarheid houdt namelijk niet op bij de gemeentegrens. Als je de knooppunten niet op lost loopt het elders ook vast. Dat betekent wel dat wij de oproep doen aan het college van de gemeente Asten en de subregio oost om stevig te blijven lobbyen voor maatregelen hier in de regio, want die zijn nodig, met name als het gaat om innovatief en hoogwaardig openbaar vervoer.

De metropoolregio Eindhoven is een snelgroeiende regio vol ambitie, wij hebben als Asten het geluk hiervan deel uit te mogen maken. We zijn scherp op toezeggingen en moeten elkaar als regio goed vasthouden in dit verhaal. Maar als we knelpunten daadwerkelijk willen oplossen is de tijd nu wel gekomen om ambitie te tonen. Laten we een goede partner zijn in deze samenwerking en samen sterk staan, dat gaat zich voor ons zeker uitbetalen. We zien dit niet als een schenking naar de stad Eindhoven, maar als een proportioneel aandeel in een regio waar we zelf deel van uit maken.

Bezoek van burgemeester Dijsselboem
Eerder heeft burgemeester Jeroen Dijsselbloem van Eindhoven een bezoek gebracht aan Asten. We zijn de heer Dijsselbloem dankbaar dat hij de tijd en moeite heeft genomen om in Asten tekst en uitleg aan ons te komen geven over deze mobiliteitsmaatregelen. Tijdens zijn bezoek is hem symbolisch door de gehele Astense raad een breekijzer overhandigd. Wij roepen hem bij deze op om deze ook te gebruiken en de deur richting het oosten open te breken.