09 februari 2024

Sociaal domein: meer grip op financiën

In januari staat jaarlijks het uitvoeringsprogamma voor het sociaal domein op de agenda en wordt deze besproken in commissieverband. Als CDA zijn we in beginsel positief over de ontwikkelingen in het sociaal domein maar er blijven ook zorgen. Dit jaar vroegen we specifiek aandacht voor:

SMART formuleren
Ons eerste punt is vooral een uitdaging aan het college. Als CDA missen wij vaak in het sociaal domein een cruciale slag op het gebied van het maken van SMART-doelen. We begrijpen dat dit een uitdaging is, zeker in het sociaal domein, want niet alle resultaten zijn wellicht goed meetbaar. Als we bijvoorbeeld kijken naar thema’s als eenzaamheid: het is lastig te meten hoeveel inwoners je uit de eenzaamheid kunt halen, zeker ook omdat dit vaak een gevoelskwestie is. Tegelijkertijd zijn er echter wel degelijk onderwerpen waar nog meer SMART geformuleerd zou kunnen worden, denk bijvoorbeeld aan laaggeletterdheid of gezinnen in de armoede. Beide onderwerpen die belangrijk zijn voor onze fractie en waar wat ons betreft een hogere prioriteit aan mag worden toegekend. We hebben het college opgeroepen om hardere targets, SMART te formuleren, en daarover te rapporteren aan commissie en raad. Durf te laten zien wat je impact als gemeente is en ook wat die niet is.

Mentale en lichamelijke gezondheid
Een ander punt wat we als fractie hebben ingebracht is de focus op mentale en lichamelijke gezondheid bij jongeren. We zien in het uitvoeringsprogramma veel plannen die gericht zijn op mentale gezondheid, maar we willen ook oproepen om in toekomstige uitvoeringsprogramma’s meer aandacht te hebben voor fysieke gezondheid van jongeren. Mentale gezondheid gaat namelijk hand in hand met fysieke gezondheid. Naar dat laatste zou mede daarom meer aandacht moeten. De kosten van slechte gewoontes/levensstijl rekenen overal door.

Financiën
We vinden het simpelweg niet kunnen dat er geen uitgebreidere kostenparagraaf aanwezig was bij het uitvoeringsprogramma. Al was het een toelichting in een memo. We begrijpen dat er wordt verwezen naar de door de raad vastgestelde begroting maar plannen die in dit uitvoeringsprogramma staan kosten geld, en ook al is er geld door de raad beschikbaar gesteld wil dat niet zeggen dat er geen financiële toelichting hoeft te worden opgenomen in een uitvoeringsprogramma. We willen ook graag meer inzicht in de kosten van plannen die in het plan staan.