30 november 2023

Steeds meer gezinnen in Asten worstelen met dalende inkomens, CDA stelt schriftelijke vragen

Armoede en bestaanszekerheid zijn thema’s die veel mensen momenteel bezig houden. Bij de begrotingsbehandeling van de gemeente Asten vroeg de fractie van het CDA aandacht voor gezinnen in Asten die te maken hebben met dalende inkomens of stijgende prijzen en daardoor niet of minder kunnen rondkomen. De beantwoording van het college riep vervolgvragen op, aldus de fractie en zij stelt daarom nu schriftelijke vragen aan het college.

Bij de behandeling van de begroting 2024 (op 7 november jl.) heeft wethouder Spoor namens het college van Asten enkele vragen van de CDA-fractie met betrekking tot de ontwikkeling van armoede in Asten beantwoord. Zij verwees in haar beantwoording met name naar diverse bronnen en cijfers die een mogelijk beeld van armoede in de gemeente Asten kunnen geven. Het CDA geeft aan haar erkentelijk te zijn voor die beantwoording, maar vraagt tegelijkertijd nu meer gericht aan het college hoe zij tegen de huidige armoedecijfers aankijken en of dit volgens het college ook tot (nieuwe) maatregelen moet leiden.

De gemeenteraad heeft al actie ondernemen en bij de begrotingsbehandeling met een unaniem aangenomen motie (van SvA) het college opdracht gegeven om te onderzoeken of de sport- en cultuurvoucher kan worden uitgebreid met een breder cultuuraanbod om gezinnen in financieel moeilijke omstandigheden te ondersteunen. Het CDA wil weten of er aanvullende maatregelen op dit moment noodzakelijk zijn om de financiële situatie bij gezinnen in Asten te verlichten.

Gemeenteraadslid Daniël van Schijndel: “Ons bereiken steeds vaker signalen dat gezinnen, ook waar beide ouders werken, in Asten, steeds meer moeite hebben met rondkomen. Vandaar dat we vragen aan het college om een beter beeld te schetsen over de ontwikkeling van armoede bij gezinnen in Asten en ook om te onderzoeken of meer maatregelen nodig zijn om deze gezinnen te ondersteunen of om ze uit de brand te helpen”.

De vragen over armoede zoals gesteld door de fractie CDA Asten, op 24-11-2023.

• Armoede en bestaanszekerheid beheersen momenteel de actualiteit (met name in de media lezen we veel verhalen over hoe gezinnen worstelen met dalende inkomens en veelal stijgende prijzen), kunt u aangeven of het college een toename ziet in het aantal inwoners die met (financiële) hulpvragen naar de gemeente of samenwerkingspartners toekomen?
  • Kunt u een beeld schetsen van de huidige en actuele trends omtrent armoede in het algemeen en hoe deze zich volgens u, in het bijzonder, naar verwachting in de nabije en verdere toekomst gaan ontwikkelen in de gemeente Asten?
  • Bent u het met onze fractie eens dat bestaanszekerheid en armoedebestrijding een centralere plek in gemeentelijk beleid op het gebied van sociaal domein dient te krijgen? Zo ja, hoe zou u dit willen vormgeven? Zo nee, waarom niet?
  • De gemeenteraad heeft bij de begrotingsbehandeling met een motie uw college opdracht gegeven om te onderzoeken of de sport- en cultuurvoucher kan worden uitgebreid met een breder cultuuraanbod om gezinnen in financieel moeilijke omstandigheden hierin te ondersteunen. Zijn er in uw optiek aanvullende maatregelen (beleidsmatig of in de uitvoering) op dit moment noodzakelijk om armoede (bij gezinnen) in de gemeente Asten tegen te gaan? Of ziet uw college hier geen aanleiding toe? Zo ja, welke maatregelen zijn volgens u voorstelbaar of noodzakelijk? Zo nee, waarom ziet uw college hier geen aanleiding toe?
  • Uit cijfers van de Buurtatlas  (RIVM, gebaseerd op cijfers van o.a. GGD Zuidoost Brabant) zien wij als fractie een forse stijging in de cijfers over het percentage mensen van 18 jaar of ouder dat moeite heeft om rond te komen. Het gaat hierbij om de mensen die aangaven de afgelopen 12 maanden enige of grote moeite te hebben gehad met rondkomen. Met name valt op dat in enkele wijken zoals de Bloemenwijk en in de Paddestoelenbuurt de stijging aanzienlijk is te noemen tussen 2020 en 2022. Zijn deze cijfers ook bij u bekend en vraagt dat wat uw college betreft om een wijkgerichte aanpak?