29 juni 2023

Veiligheidsbeleid: meer aandacht nodig voor lokale prioriteiten

Op donderdag 22 juni besprak de commissie Burgers/AZ&C de kadernota integraal veiligheidsbeleid van de gemeente Asten voor de periode 2023-2026.

Iedere vier jaar worden er nieuwe kaders vastgesteld voor de komende jaren daarna. Deze kaders bevatten de strategische uitgangspunten en de lokale prioriteiten als het gaat om veiligheid binnen de gemeente Asten. Hiermee leggen we beleidsmatig de basis in een gemeentelijk veiligheidsplan.

Als het gaat om veiligheid zijn er veel thema’s die we niet alleen kunnen oplossen als gemeente. Daarom maken het veiligheidsplan Peelland 2023-2026 en het Regionaal Veiligheidsplan Oost-Brabant 2023-2026 integraal deel uit van de Integraal Veiligheidsbeleid van de gemeente Asten. Wij vinden het dan ook belangrijk dat daar waar nodig goed samen te werken over de gemeentegrenzen heen, daar waar het gaat om actuele thema’s als ondermijning en cybercriminaliteit.

Wij kunnen ons vinden in de voorgestelde prioriteiten (zorg en veiligheid, aanpak ondermijning en digitale veiligheid). Echter, heeft commissielid Jelle van Deursen namens onze fractie ook specifiek aandacht gevraagd voor lokale pijnpunten die uit lokale analyses specifiek naar voren zijn gekomen. In 2022 is er een TIP-enquête en veiligheidsmonitor uitgevoerd onder onze inwoners, hier kwamen zaken naar voren als veiligheid op school, ondermijning, woninginbraken, verkeersveiligheid en de kwaliteit van de fysieke omgeving. Het doel van een integraal veiligheidsbeleid is in onze ogen ook om de lokale prioriteiten vast te stellen en daarmee de specifieke gemeentelijke problematiek de juiste ruimte en aandacht te geven.

Daarom heb ik in de commissie aandacht gevraagd om met name in de uitvoering van het beleid rekening te houden met de thema’s die naar voren zijn gekomen uit zowel de lokale analyses als uit onze eigen achterban, zoals:

1. zelfredzaamheid: hoe kunnen we onze ouderen bewust maken van en beter beschermen tegen cybercriminaliteit, zwendel of oplichterstrucs
2. hoe zetten we buurtpreventie beter in?
3. hoe kunnen we ondernemers en burgers motiveren om veiligheidsaanpassingen te doen aan gebouwen en woningen?
4. hoe kunnen we de verkeersveiligheid verhogen?

Door aan de voorkant bij te sturen, kunnen we impact maken op het uit te voeren beleid als het gaat om veiligheid.

Heeft u tips of vragen als het gaat om dit belangrijke thema voor Asten, Heusden en Ommel neem dan gerust contact op met ons commissielid Jelle van Deursen!