Rian Voesenek

PLV Commissie Mens en Maatschappij

Rian Voesenek

Ik ben 75 jaar, gepensioneerd. Voorheen juridisch medewerker gemeente Baarle-Nassau.
Ik ben secretaris van het CDA. Mijn hobby's zijn zingen, wandelen, skiën en zwemmen.

Ooit koos ik voor het CDA, vanwege de uitgangspunten waar het CDA voor staat:
Rentmeesterschap: CDA voelt zich geroepen tot de zorg voor de natuur en cultuur en denkt aan de toekomst van de kinderen.

Gespreide verantwoordelijkheid: Geef mensen, buurten, verenigingen, scholen, kerken, zorginstellingen en bedrijven vertrouwen om te doen waar ze goed in zijn. Omgekeerd geeft de burger de overheid dit vertrouwen. Zij leveren een unieke bijdrage aan de samenleving.

Publieke gerechtigheid: CDA staat pal voor de rechtsstaat als onmisbare voorwaarde van de bescherming van de menselijke waardigheid (normen en waarden)

Solidariteit: CDA wil onderlinge verbondenheid tussen de burgers versterken (o.a. tegengaan van eenzaamheid)

Ik vind de drie belangrijkste items uit ons verkiezingsprogramma:

Burgerparticipatie: we gaan voor een gemeente waarin de inwoners de koers bepalen. Samen met andere partijen gaan we de komende 4 jaar werken vanuit een breed gedragen coalitieprogramma. Belangrijke maatschappelijke opgaven zoals woningbouw, duurzaamheid, energietransitie, economie en recreatie, jongeren- en ouderenbeleid zetten we goed op een rij om met de inwoners aan de slag te gaan, waarin dienstbaarheid van bestuur en ABG- organisatie centraal staat.

Zeker geen grootschalige windmolens. Een goede toekomst valt of staat met een duurzame samenleving. Die kunnen we bereiken door ervoor te zorgen dat iedereen doordrongen is van nut en noodzaak. Wel meer zonnepanelen op woningen en bedrijfsgebouwen, minder verstening, meer vergroening.
Woningbouw voor zowel jong als oud; ook sociale woningen.