Stijn Steenbakkers 2 BG

Stijn Steenbakkers

Wethouder

Informatie over de wethouder:

• Naam: Stijn Steenbakkers
  • Leeftijd: 35
  • Wijk: Rochusbuurt
  • Beroep: wethouder

Hier sta ik voor: Concrete dingen bereiken voor gewone mensen! Nieuwe scholen, een nieuwe Tongelreep, aanpakken van laaggeletterdheid, het aanleggen van snel internet en de MKB-vriendelijkste stad van Nederland worden. Kortom, niet lullen maar poetsen. De komende jaren wil ik: meer woningen, een beter bereikbare stad met auto, ov en fiets én Eindhoven de eerste stad maken waar sporten een grondrecht wordt!

Stijn Steenbakkers is wethouder van Brainport, economie, onderwijs, KnoopXL en Eindhoven Noordwest

De beste beslissing die hij ooit genomen heeft. Zo omschrijft Stijn Steenbakkers de keuze om een mooie baan bij de Rabobank op te geven voor het wethouderschap in Eindhoven. ‘’Ik was niet op zoek naar een functie in de politiek, zo moet je er volgens mij niet in staan. Toen me werd gevraagd wethouder van Eindhoven te worden heb ik lang nagedacht, maar ik heb er geen moment spijt van gehad’, aldus Stijn.

Het verschil maken
Wethouder te mogen zijn in de vijfde stad van Nederland is natuurlijk erg eervol, zo benadrukt Stijn. Op de vraag waarom hij koos voor de politiek antwoordt hij heel resoluut: ‘om het verschil te maken’.

Hoe concreet dat in de lokale politiek kan zijn, blijkt uit de opsomming van zaken die Stijn in drie jaar wethouderschap al heeft doen veranderen: ‘We zijn bezig laaggeletterdheid weg te werken, de doelstelling is 1700 mensen uit de laaggeletterdheid. We zijn een eind op weg. We hebben gezorgd voor aansluiting van glasvezel voor sneller internet voor 2000 ondernemers en 30000 inwoners in de wijken Gestel, Strijp en de binnenstad. We hebben nieuwe huisvesting geregeld voor circa vijftien scholen, de eerste resultaten bij het Stedelijk College en Novalis zijn al zichtbaar. En op sportgebied gaan we een mooi nieuw zwembad de Tongelreep bouwen. Dat is toch gaaf, dat je daar een bijdrage en sturing aan mag geven!’

Volgers van de Eindhovense politiek weten dat de nieuwe huisvesting voor scholen en het zwembad de Tongelreep langslepende dossiers zijn. ‘Jarenlang werd er bijvoorbeeld geen beslissing genomen over nieuwbouw van een school in Eckart. Dat je daar dan tot een oplossing komt waardoor de school er kan komen en de hele buurt er beter van wordt, is mooi om te zien.’

Kopjes koffie
Stijn werd zo’n tien jaar geleden lid van het CDA. ‘Ik zocht naar een politiek waarbij de relatie tussen mensen centraal staat. Dan kom je al snel uit op de christendemocratie waarbij de focus niet ligt op het individu of op de staat, maar op de verbinding tussen mensen.’

Deze CDA-gedachte sluit mooi aan op de samenwerkingsgedachte van Brainport. ‘Het werk van een wethouder is heel veel kopjes koffie drinken. Je bent continu bezig mensen met elkaar te verbinden – in de regio, in Brabant en in Den Haag. Als overheid geloof ik dat je de relatie tussen mensen, organisaties, bedrijven en kennisinstellingen moet verbeteren. We moeten het samen doen, dat is de kracht van Brainport!’

Verbinden
Brainport is een succesverhaal, maar dat wil niet zeggen dat alles koek en ei is. ‘Waar we echt aan moeten werken, is brede welvaart. Je ziet ook in onze stad een tweedeling ontstaan. Veel groepen in de samenleving profiteren onvoldoende van het succes van Brainport. Die groepen moeten we meer zekerheid en meer kansen bieden om mee te doen.’

Deze uitdaging zie je natuurlijk overal, niet alleen in Eindhoven. Maar Stijn is juist voor onze regio hoopvol: ‘Als we ergens een begin van de oplossing kunnen presenteren, dan is dat hier! Het unieke van deze regio is namelijk dat hier niet alleen slimme dingen worden bedacht, maar ook gemaakt. We kunnen een gids zijn voor de rest van het land.’

Daarvoor hebben we volgens Stijn ook de steun van Den Haag nodig. ‘In de afgelopen jaren zijn we erin geslaagd Eindhoven in Den Haag op de kaart te zetten. Maar nu moet Den Haag ook structureel leveren. Niet alleen in woorden maar ook in middelen. We zijn een belangrijk onderdeel van het motorblok om Nederland weer uit de crisis te halen. Daar moeten we ons voor blijven inzetten!’ Nu maar hopen dat ze in Den Haag van Brabantse kopjes koffie houden.