
Vlot van A naar B
We investeren in betere wegen, vlottere doorstroming en een betrouwbaar OV, zonder de auto te weren. Iedereen moet snel en veilig op zijn bestemming komen. Bekijk onze plannen.
Eindhoven is een stad die groeit. Met topbedrijven, een sterke universiteit en de Brainportregio als motor van de economie, trekken we steeds meer mensen en verkeer aan. Maar dat zorgt ook voor volle wegen, langere reistijden en een openbaar vervoer dat niet altijd doet wat het moet.
Het CDA Eindhoven kiest voor een slimme en toekomstbestendige aanpak. We willen een stad die bereikbaar, veilig en prettig is om in te reizen. Dat betekent investeren in betere infrastructuur, vlotte doorstroming en sterke alternatieven voor de auto, zonder autobezitters weg te jagen. Of je nu met de auto, fiets, bus of een deelscooter reist, je moet snel en comfortabel op je bestemming kunnen komen. Mobiliteit moet werken voor iedereen!
Onze standpunten.
Een bereikbare stad
Om Eindhoven goed bereikbaar te houden, zijn stevige investeringen in infrastructuur noodzakelijk. We zetten in op een betere doorstroming en slimme verkeersoplossingen.
- Brainportsleutelproject
De mobiliteit in en rond Eindhoven moet beter aansluiten op de groei van de stad en de regio. We willen investeren in de vernieuwing van het bus- en treinstation, betere hoogwaardig openbaar vervoer (HOV)-verbindingen en een haalbaarheidsonderzoek naar de Brainportlijn – een snelle OV-verbinding tussen de belangrijke economische knooppunten van de regio. - Doorstroming op de N2/A2 verbeteren
De A2/N2 blijft een van de grootste knelpunten rond Eindhoven. Files en opstoppingen kosten tijd, geld en zorgen voor extra uitstoot. Het CDA Eindhoven pleit voor een versnelde aanpak van de doorstromingsproblemen, waarbij slimme verkeersoplossingen zoals dynamische rijstroken en verbeterde aansluitingen op de randwegen worden onderzocht. - Oplossing verkeersproblemen Noordoost Eindhoven
De verkeersdruk in Noordoost Eindhoven blijft een probleem. We zijn bereid om verschillende oplossingen te onderzoeken, zoals de aanleg van een nieuwe verbindingsweg of verbeterde doorstroommaatregelen, om de leefbaarheid in de wijken te verbeteren en doorgaand verkeer beter te spreiden. - Binnenring efficiënter maken
De doorstroming binnen de stad moet beter. Op drukke punten zoals de DAF-locatie, Aalsterweg en Leenderweg pleiten we voor slimme verkeerslichten, groene golven en ongelijkvloerse kruisingen. - Autoluw centrum
Het is een langetermijnwens om het centrum autoluwer te maken, maar dit kan pas als de alternatieven goed geregeld zijn en de doorstroming in de rest van de stad is verbeterd.
Openbaar vervoer
Goed en betrouwbaar openbaar vervoer is essentieel voor een duurzame en bereikbare stad.
- Investeren in snelle busverbindingen en HOV-routes
Het CDA Eindhoven wil snellere en efficiëntere busverbindingen tussen de belangrijkste knooppunten, zodat het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief wordt voor de auto. - Betere OV-verbinding met Eindhoven Airport
Eindhoven Airport is een van de drukste regionale luchthavens, maar de OV-verbindingen zijn onvoldoende. We pleiten voor betere aansluiting van de dienstregeling op vluchttijden en directe buslijnen naar de luchthaven vanuit meerdere stadsdelen. - Goedkoop en toegankelijk OV
We willen dat het openbaar vervoer betaalbaar blijft. Daarnaast moeten er meer maatregelen komen om de reisduur te verkorten, zoals rechtstreekse routes zonder onnodige tussenstops.
De auto
De auto blijft een belangrijk vervoersmiddel, vooral voor mensen die buiten de stad werken of minder mobiel zijn. Daarom zorgen we voor realistische en toekomstbestendige oplossingen.
- Betaalbare en goed bereikbare P&R-terreinen
Vier nieuwe P&R-terreinen rondom de stad, met voordelige tarieven (max. €4 per dag, inclusief OV-ticket voor vier personen), zodat mensen makkelijk kunnen overstappen op het openbaar vervoer. - Slimme verkeerslichten en groene golven
Dynamische verkeerslichten moeten zorgen voor minder stilstand en betere doorstroming. - Ongelijkvloerse kruisingen en ondertunneling
Grote knooppunten zoals Kennedylaan en Beukenlaan moeten worden aangepakt om verkeersstromen soepeler te laten verlopen. - Voldoende parkeerplaatsen bij nieuwbouw
Er moet een realistisch parkeerbeleid komen bij nieuwbouwprojecten, zodat bewoners en bezoekers niet met een tekort aan parkeergelegenheid worden geconfronteerd. - Parkeertarieven niet verder verhogen
Betaalbaar parkeren blijft een speerpunt.
De fiets
Fietsen is gezond, duurzaam en efficiënt. We maken fietsen in Eindhoven veiliger en aantrekkelijker door te investeren in betere infrastructuur.
- Goed onderhouden fietspaden
Fietspaden moeten goed onderhouden en verlicht zijn. Onveilige kruisingen en obstakels worden aangepakt, en er wordt gezorgd voor gesnoeid groen langs fietsroutes. - Meer fietsenstallingen met ruime openingstijden
Vooral rondom stations en in het centrum is er een tekort aan fietsenstallingen. We willen investeren in ruime, veilige en toegankelijke fietsenstallingen. - Groene golven voor fietsers
Op drukke fietsroutes, zoals Woensel – Centrum, Centrum – High Tech Campus en Centrum – Geldrop, moeten fietsers zoveel mogelijk door kunnen rijden zonder te hoeven stoppen voor verkeerslichten.
Deelmobiliteit
Deelmobiliteit speelt een steeds grotere rol in de bereikbaarheid van Eindhoven. Het CDA Eindhoven wil dat dit efficiënter wordt ingezet.
- Deelscooters en -fietsen breder verspreiden
Deelmobiliteit moet niet alleen in het centrum beschikbaar zijn, maar in alle wijken van de stad. - Een centrale deelmobiliteitsapp
We willen een app waarin alle deelvervoermiddelen geïntegreerd zijn, zodat inwoners snel een fiets, scooter of auto kunnen huren. - Parkeeroverlast deelscooters aanpakken
We pleiten voor duidelijke parkeerzones voor deelscooters en deelfietsen, en strikte afspraken met aanbieders om overlast te voorkomen. - Hardere aanpak van vandalisme en diefstal
Misbruik van deelscooters en fietsen moet strenger worden gehandhaafd. - Ruimte voor Uber en andere taxidiensten
Meer concurrentie in de taximarkt zorgt voor betere en betaalbare ritten. We willen dat Eindhoven een gastvrije stad is voor innovatieve taxidiensten.
Eindhoven Airport
Eindhoven Airport is een belangrijke economische motor, maar de groei mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid.
- Strengere geluidsnormen en beperkte vliegtijden
Geen vluchten voor 07:00 en na 23:00 uur om de nachtrust van omwonenden te beschermen. - Meer OV-verbindingen met de luchthaven
Een snellere en efficiëntere verbinding met het vliegveld, zodat de auto minder vaak nodig is. - Verhoging leefbaarheidsfonds
De opbrengsten van de luchthaven moeten meer worden ingezet voor maatregelen zoals woningisolatie en geluidsreductie. - Innovatie in luchtvaart
Eindhoven Airport moet vooroplopen in duurzaam vliegen, met experimenten met elektrische vliegtuigen en synthetische kerosine. - Meer zakelijke bestemmingen
Betere verbindingen naar belangrijke zakelijke steden zoals München en Londen.