Mensen maken zelf hun leefomgeving

 

Hoofdstuk 1: Mensen maken zelf hun leefomgeving

Over wijken, openbare ruimte, verkeer, toerisme en bouwen

 

Mensen moeten zich thuis voelen en meedoen; dat vraagt om een overheid die mensen ruimte geeft en hen aanspreekt op hun verantwoordelijkheid. Dat vraagt ook steeds om nieuwe vormen van betrokkenheid van mensen, een actieve lokale overheid en om zekerheid voor mensen die zich niet zelf kunnen redden. De overheid geeft ruimte aan eigen initiatief van bewoners, zelfs als daarvoor eigen regels een keer moeten wijken.

 

Onderhoud openbare ruimte 

Met bewoners van een wijk wordt het onderhoud van groen, straten en pleinen besproken. Wensen die binnen het door de gemeenteraad vastgestelde budget passen, worden vastgelegd in het onderhoudsprogramma. Budget wordt overgeheveld naar bewoners die zelf verantwoordelijkheid nemen. Een goed voorbeeld is buurtschap ’t Hoog dat de eigen omgeving inricht en bijhoudt. Zo’n initiatief verdient brede navolging.

Overigens vindt het CDA dat er meer groen op straat mag om verstening van de straat tegen te gaan.

 

Gezinsvriendelijk

Het CDA wil dat onze kernen nog gezinsvriendelijker worden. In nieuwbouw-, ontwikkel- en renovatieprojecten moet er ruimte zijn voor het combineren van wonen, werken en recreëren. Voor jong en oud.

 

Buitenspelen

Kinderen moeten buiten kunnen spelen. Daarom moet elke buurt over een speeltuintje en/of sportveld(je) kunnen beschikken. De inrichting daarvan vindt in overleg met de (kinderen in de) wijk of buurt plaats. Bij voorkeur worden speeltuintjes zo aangelegd dat de speeltoestellen kunnen worden verplaatst naar andere plekken waar later behoefte aan een speeltuin is. Het CDA wil wildspelen stimuleren door de aanleg van speelbosjes, bijvoorbeeld op braakliggende terreinen.

 

Hondenpoep

Hondenpoep blijft een van de grootste ergernissen. Verantwoordelijk voor deze overlast blijven de baasjes. Ruim hondenpoep op en houd viervoeters aan de lijn. Elkaar aanspreken is nodig. Het CDA is voor aanpakken van overlast, maar blijft onverkort tegen hondenbelasting.

 

Verkeer

De bereikbaarheid van onze gemeente en verkeersveiligheid blijven voor het CDA van groot belang. Bij de ontwikkeling van nieuwbouwlocaties moet worden gezorgd voor een goede verkeersontwikkeling om het slechte voorbeeld van Boschkens-Oost te voorkomen. Ook moet de verkeerscirculatie in het centrum van Goirle overzichtelijker en de bewegwijzering naar bijvoorbeeld toeristische trekpleisters in onze gemeente beter. Onduidelijke lijnen op wegen en slecht overzichtelijke verkeerspunten moeten worden aangepakt. Wat het CDA betreft gaan we eerst aan de slag met de wirwar van verkeersborden. Overbodige borden worden verwijderd; nieuwe borden worden met de grootste terughoudendheid geplaatst. 

Wegenonderhoud moet doeltreffend worden uitgevoerd. Gaten in het wegdek moeten zo snel mogelijk worden hersteld. Stoepen, wandel- en fietspaden verdienen prioriteit. Geen losliggende tegels, zoals bij het busstation aan de Dorpsstraat. Zorg voor gesnoeide heggen waardoor verkeersdeelnemers elkaar goed kunnen zien.

 

Fietsers

We maken ons sterk voor wandel- en fietspaden, die voldoende breed, veilig en goed begaanbaar zijn. Een goed voorbeeld is een pad over de Regte Heide, ook begaanbaar voor minder validen. Voor fietsers moeten de verbindingen in en naar het buitengebied worden verbeterd. Het CDA wil prioriteit geven aan de aanpak tegen wortels die de tegels of het asfalt omhoog drukken en heggen en takken die paden versmallen. Fietsen moeten goed worden geparkeerd, zoals bij de Hovel.

 

Parkeren

Betaald parkeren buiten de parkeergarage is voor het CDA geen optie. Voor langparkeerders moeten gerichte oplossingen zijn buiten de blauwe zone. Het CDA vindt dat de gemeente als grootste werkgever in het centrum van Goirle moet zorgen voor een duurzame oplossing van de parkeerdruk door haar medewerkers. Goed voorbeeld doet dan andere werkgevers hopelijk volgen.

 

Snelheid

De infrastructuur moet het logisch maken dat in woonwijken de verkeerssnelheid onder de 30 kilometer per uur ligt. Verkeersdeelnemers moeten gerust op pad kunnen. Wegen worden in samenspraak met de bewoners – waar nodig - snelheidsremmend ingericht. Het CDA is een voorstander van het invoeren van een 30 km zone in het winkelgebied van Goirle. Het CDA wil kritisch kijken naar snelheidlimieten in het algemeen, want inrichting van straten en limieten moeten hand in hand gaan.

 

Veilig naar school

Het CDA wil af van gevaarlijke verkeerssituaties op en rond schoolroutes. Druk gebruikte routes worden in het straatbeeld duidelijk zichtbaar gemaakt voor alle weggebruikers. De gemeente stelt een fonds in waaruit scholen kunnen investeren om het verkeersveiligheidslabel te bemachtigen. Scholen moeten ouders en verzorgers stimuleren hun kind te voet of per fiets naar school te brengen; dat is de grootste winst. Voor de doorgaande route door Riel geldt dat het CDA wil dat er veilige oversteekplaatsen voor kinderen en volwassenen (voetgangers en fietsers) worden gerealiseerd. De weg zou ook hierop in overleg met bewoners moeten worden aangepast.

 

Recreatie en toerisme

Met de Regte Heide, Brehees, Gorp en Rovert heeft onze gemeente parels van natuur. Gecombineerd met de stad en toeristische trekpleisters dichtbij is er veel ruimte voor ontwikkelingen rond recreatie en toerisme. Kleinschalige ontwikkelingen hebben bij het CDA de voorkeur. Hiervoor is samenwerking tussen de werelden van toerisme en recreatie, cultuur en sport van groot belang. Denk aan een route langs de kunst in de openbare ruimte, aan evenementen als het Midzomerfestival en sportevenementen. De Stichting Recreatie en Toerisme kan hier een verbindende rol spelen. 

Wat het CDA betreft, investeert de gemeente eerst zelf in toerisme om te laten zien dat je hier zaak van maakt. Eventueel later kan toeristenbelasting een optie zijn, maar alleen als de opbrengst wordt geïnvesteerd in een goede infrastructuur voor toerisme en/of in marketing en promotie.

 

Bouwen

Het CDA wil niet bouwen voor leegstand in welke vorm dan ook. Ook geen prestigieuze nieuwbouwprojecten; investeer liever in wat we hebben! Als impulsen in een wijk nodig zijn en daarvoor initiatieven bestaan vanuit de samenleving, werkt de gemeente graag mee. Het CDA geeft de voorkeur aan bouwen binnen de bebouwde kom, indien mogelijk multifunctioneel. 

De woningmarkt heeft het nog steeds moeilijk. Maatwerk is nodig om de doorstroom te bevorderen. Bouwen voor onze ouderen houdt daarbij prioriteit en voor jongeren moet er de kans zijn om in hun dorp te blijven wonen. Het CDA is voorstander van collectief particulier opdrachtgeverschap, waarbij de toekomstige bewoners samen hun nieuwe buurt vormgeven. Voorbeelden zijn Koningshof in Riel en Fonkelsteen in Goirle. Bewoners moeten meer zelf kunnen bepalen, bijvoorbeeld door ‘achter de gevel bouwen’, waarbij de gemeente flexibele bestemmingsplannen hanteert.

 

Samenwerking in bouw

Het CDA zoekt nieuwe vormen van samenwerking tussen gemeente, corporaties en ontwikkelaars om zo doelgroepen te helpen aan een betaalbare en geschikte woning (ook huurwoningen in het middensegment en duurdere). Er zijn goede voorbeelden waarbij de gemeente korting geeft op de grondprijs, (lokale) ontwikkelaars daardoor relatief goedkoop kunnen bouwen en corporaties garant staan om de woning op te kopen als zich geen koper zou melden.

 

Bedrijventerreinen

Het CDA wil geen nieuwe bedrijventerreinen ontwikkelen, zolang er elders in de gemeente nog kavels vacant zijn of bedrijfspanden leeg staan. Beheer, herstructurering en ontwikkeling van bedrijventerreinen moet meer samen met de gemeenten in de regio worden gedaan. Het CDA wil dat de Bakertand terug wordt gegeven aan Goirle en dus niet wordt bestemd als een volgend bedrijventerrein met veel leegstand. In dit alles is voor het CDA een rol voor Midpoint mogelijk, omdat de ontwikkeling en inrichting van bedrijventerreinen niet stopt bij de gemeentegrenzen.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.