12 januari 2024

OM "Geen flitspalen bij kruising in Helvoirt"

Nu de grootschalige aanpak van de N65 (voorlopig) van de baan is, heeft de gemeenteraad gevraagd om bij de verkeerslichten van de N65, camera’s te plaatsen om de veiligheid te vergroten. Voor de verkeerslichten bij Vught zijn daar besprekingen over met het openbaar ministerie (OM).

Het CDA vindt dat dit ook bekeken moet worden bij de verkeerslichten in Helvoirt, en heeft hierover vragen gesteld aan de verantwoordelijk wethouder Mark du Maine. De wethouder heeft hierop geantwoord dat dit al bekeken en besproken is geweest met het openbaar ministerie. Het gaat hierbij om de flitspaal bij Helvoirt te verplaatsen naar de kruising N65-Torenstraat/Molenstraat. Helaas is daar volgens het openbaar ministerie geen goede aanleiding toe.

Hierbij de reactie van het openbaar ministerie aan de wethouder:

“De cijfers wijzen uit dat hier geen sprake is van zorgelijke roodlichtnegatie. Natuurlijk is iedere auto door rood er één te veel, maar met 0,09% is dit percentage echt ver onder de 1% roodlichtnegatie die we hanteren voor een flitspaal. De flitspaal levert bij hmp 10.3 bovendien een belangrijke en significante bijdrage aan de verkeersveiligheid op het wegvak tussen Helvoirt en Vught; de V85 ligt bij de flitspaal op een normaal niveau en deze impact houdt ook na de flitspaal nog een tijd aan. Met 580 boetes daar per maand moet er wel een zeer goede reden zijn om hem hier weg te halen, de kruising N65-Torenstraat/Molenstraat legt daar met een dergelijk laag percentage roodlichtnegatie te weinig gewicht voor in de schaal. De onveiligheidsgevoelens op deze kruising kunnen op dit moment dus niet geobjectiveerd worden.”

Als CDA vinden we het jammer dat er op dit moment nog geen actie ondernomen wordt om de veiligheid bij de verkeerslichten in Helvoirt aan te passen. Wij blijven kritisch op dit punt en blijven de ontwikkelingen volgen.

In contact met de CDA fractie

Wij nodigen iedereen uit om op maandag 15 januari naar onze open fractievergadering te komen. Locatie HelvoirThuis, de aanvang is 20.00 uur. Alle onderwerpen zijn bespreekbaar; aanmelden vooraf is niet nodig.

U bent van harte welkom.

Fractie CDA Vught:      Jan van Iersel             Ans Beijens                 Rutger Jans