08 november 2018

Algemene Beschouwingen

Beste lezer,

2018 was een bijzonder en bewogen jaar! Waarin wij ons, als CDA, hard hebben gemaakt voor het behouden en versterken van onze historische binnenstad. Dat we daarin niet alleen staan, hebben wij mogen ervaren tijdens de verkiezingen. Hierbij wil ik al onze kiezers bedanken voor hun steun. We staan nu aan het begin van een nieuwe bestuursperiode, tijd dus om met u vooruit te kijken naar wat wij als CDA belangrijk vinden. Dat doe ik aan de hand van drie onderwerpen die ons aan het hart liggen: wonen, de openbare ruimte en cultuur. Met als rode draad daar doorheen de verbinding tussen mensen. Een historische binnenstad gaat namelijk niet alleen over oude gebouwen, maar bepaalt onze identiteit, zoals de beplanting en de bomen bepalen hoe wij onze openbare ruimte ervaren. Een openbare ruimte die moet uitnodigen en aanzet tot bewegen en ontmoeten. Een stad waarin kunst en cultuur zorgt voor verbinding, als het cement dat de stenen bij elkaar houdt in een huis. Dat is de stad waaraan het CDA samen met u wil verder bouwen. Ik neem u graag mee langs de drie eerder genoemde onderwerpen: wonen, openbare ruimte en cultuur. Om te laten zien hoe het CDA hier invulling aan wil geven.

Wonen
We zien dat de afgelopen jaren de wachtlijsten voor een woning alleen maar zijn toegenomen. Het wordt tijd om daar verandering in te brengen. Het CDA wil daarom volop investeren in het bouwen van woningen en is in dat kader ook bereid om de portemonnee te trekken en dat zo te stimuleren. We vinden het dan ook goed dat hiervoor geld is opgenomen in de begroting. Daarbij stuurt het CDA doelbewust op minimaal 30% sociale huur en 30% doorstroomwoningen, oftewel middel dure huur en betaalbare koopwoningen. Om zo voor alle Purmerenders te bouwen. Nu versnellen betekent echter niet dat de woningen er morgen staan. Om de huidige woningkrapte terug te dringen, blijft het CDA zich ook inzetten voor tijdelijke woningen en helpen wij starters met een starterslening vanuit de gemeente. Voor het CDA is wonen echter meer dan alleen huizen. Natuurlijk, zonder huizen kun je niet wonen. Maar een stad zonder theater, een park of een andere openbare plek om elkaar te ontmoeten heeft geen ziel.

Openbare ruimte
Het CDA waakt ervoor dat we elk stukje groen bebouwen. Juist groen is belangrijk om onze stad leefbaar en aantrekkelijk te houden. Wij zijn dan ook blij om te zien dat er in de begroting volop wordt ingezet op het wegwerken van het achterstallig onderhoud in de openbare ruimte. Het CDA denkt dat we hiermee een belangrijke eerste stap zetten, maar realiseert zich terdege dat er de komende jaren nog veel meer geïnvesteerd moet worden om het gewenste niveau in de openbare ruimte te halen. Wat het CDA betreft, zetten we met deze inhaalslag meteen in op een buitenruimte die nog meer uitnodigt en aanzet tot bewegen en ontmoeten. Zodat we daarmee de sociale cohesie van de stad verder kunnen versterken en de ruimte geven aan onze samenleving.

Cultuur
Voor het CDA heeft cultuur, naast een intrinsieke waarde, ook een hele belangrijke maatschappelijke functie. Het brengt mensen bij elkaar en zorgt daarmee voor verbinding. Cultuur is van en voor iedereen. Waarmee het bijdraagt aan de kwaliteit van de leefomgeving en de ontwikkeling van mensen. Het CDA wil daarom dat alle kinderen de kans krijgen om zelf verschillende vormen van cultuur te ervaren. Met theater, muziek of dans leren kinderen zich op een andere manier te uiten. Hierbij gaat het juist niet om de schoolse zaken, maar om het ontdekken en ontwikkelen van talenten op een heel ander gebied. Waardoor kinderen zich in de volle breedte kunnen ontwikkelen, zich beter kunnen uiten en daarmee meer zichzelf kunnen zijn. Juist daarom is het voor het CDA zo belangrijk dat we het cultuuraanbod op scholen verruimen.

Tot slot
Het CDA is een partij die midden in de samenleving staat en die gelooft dat we Purmerend alleen beter kunnen maken als we dit samen doen, want alleen samen kunnen we meer. Daarbij moeten we zeker niet uit het oog verliezen dat we al in een stad wonen waar heel veel mooie en goede dingen gebeuren. Dat moeten we koesteren en vooral uitbouwen! Voor het CDA ligt de basis hiervoor bij de vele mensen die zich belangeloos inzetten voor onze samenleving. Deze mensen verdienen onze waardering! Daarom komt het CDA met een wijzigingsvoorstel om het lokaal compliment, waarbij vrijwilligersprojecten in het zonnetje worden gezet, uit te breiden. Zodat niet alleen de winnaar een prijs krijgt, maar alle tien genomineerden. Zo spreken we onze waardering uit, niet alleen naar deze tien initiatieven, maar naar alle mensen die zich belangeloos inzetten voor Purmerend!

Namens de CDA-fractie
Pascal Verkroost