29 november 2022

Algemene Politieke Beschouwingen CDA Purmerend

Beste collega’s, collegeleden, aanwezige op de publieke tribune en natuurlijk kijkers en luisteraars thuis. Goedenavond! Namens het CDA mag ook ik vanavond onze algemene beschouwingen uitspreken. We zijn inmiddels een klein jaar onderweg als nieuwe gemeente Purmerend, een gemeente waarin stad en plateland nagenoeg geruisloos zijn samengegaan en elkaar op natuurlijke wijze versterken. En dat in een periode vol onzekerheden en uitdagingen. Een tijd waarin onze energielasten de pan uitrijzen door de oorlog in Oekraïne, en veel hardwerkende inwoners en lokale ondernemers de touwtjes nauwelijks aan elkaar kunnen knopen, een tijd waarin we vluchtelingen moeten opvangen in een hotel of tent. En het vinden van een woning lastiger is dan ooit.

Allemaal ontwikkelingen die op ons afkomen. Ontwikkelingen waarop wij als gemeente nauwelijks invloed hebben, maar waarvoor wij wel aan de lat staan. En zoals een oud gezegde luidt ‘Stilstand is achteruitgang’, iets wat wij niet voor ogen hebben. Daarom moeten we als gemeente investeren, dat vraagt daadkracht, solidariteit, maar ook een stevige ambitie. Dat vraagt om een gemeente die investeert in haar gemeenschap door het creëren van werkgelegenheid, leefbaarheid, woningen, voorzieningen en een sterk verenigingsleven. En voorzitter dat ziet het CDA terug in deze begroting. Wat het CDA betreft een mooie en evenwichtige begroting met veel ambitie die kan rekenen op onze instemming. In het tweede deel van mijn algemene beschouwingen wil ik het graag met u hebben over de polarisatie in de samenleving, iets waar wij ons grote zorgen over maken en waar we graag verandering in zouden brengen. Je kan tegenwoordig de krant niet meer openslaan of de tv aanzetten zonder dat je hiermee geconfronteerd wordt.

Het lijkt wel of het nodig is om elkaar te beledigen of verdacht te maken om je eigen punt naar voren te brengen. Steeds harder en grover. Als politiek geven wij hierin helaas vaak het slechte voorbeeld kijk alleen maar naar Den Haag waar scheldpartijen, bedreigingen en verdachtmakingen aan de orde van de dag zijn en dat terwijl de inhoud, dat waar het echt om gaat naar de achtergrond verdwijnt. Maar het is niet alleen een probleem van de politiek. De verharding en verhuftering van de samenleving is iets wat ambtenaren, politieagenten, leraren, zorgmedewerkers, en vele anderen vrijwel dagelijks ervaren. Zowel op straat als online.

Dat moeten we stoppen, want laten we eerlijk zijn: wij hebben niets aan spektakelpolitiek en campagnes die leiden tot nog meer polarisatie. Het maakt de problemen in ons land of gemeente niet kleiner, maar het vinden van draagvlak voor broodnodige veranderingen wel steeds moeilijker.

Gelukkig voorzitter zie ik in onze gemeente ook de ander kant en ben ik trots op zowel onze stad als onze dorpen beide met een rijk maatschappelijk leven, met betrokken mensen die zich actief inzetten voor de gemeenschap waar ze leven, wonen en werken. Dat is een samenleving, die het CDA  voor ogen staat: minder ik, meer wij. Minder schreeuwen, meer samenwerken. Een samenleving waar we omzien naar elkaar als goede buur, vrijwilliger of mantelzorger. Waar solidariteit en saamhorigheid geen ouderwetse waarden zijn, maar het geheim van een sterke samenleving.

Voorzitter laten wij in deze raad een afspiegeling zijn van deze samenleving en het goede voorbeeld geven en vooral blijven geven. Laten wij het debat stevig voeren op de inhoud, maar zacht op de relatie. Laten we samen op zoek gaan naar het gemeenschappelijke en kijken wat ons verbindt. Waar we elkaar wel vinden in plaats van alleen onze verschillen uit te vergroten. Om zo, samen, het beste te bereiken voor Purmerend, want voorzitter ik ben ervan overtuigd dat eenieder in onze raad daarnaar streeft.

Ik ga afronden voorzitter, maar voor ik dat doe wil ik eerst de ambtelijke organisatie en de griffie bedanken. Zonder hun tomeloze inzet en ondersteuning zouden wij ons werk niet kunnen doen. Dank daarvoor! Voorzitter u mag van het CDA verwachten dat wij ons op een positieve en constructieve wijze blijven inzetten voor onze gemeente. Zoals ik net al zei doen wij dat graag samen, niet met de intentie het altijd eens te zijn, maar wel steeds opzoek naar het gemeenschappelijke. Ter inspiratie wil ik daarom ook vanavond afsluiten met de zegenbede van de Heilig, Franciscus van Assisi,

“Mogen we gezegend zijn met genoeg dwaasheid om te geloven dat we een verschil kunnen maken in de wereld, zodat wij kunnen doen waarvan anderen zeggen dat het niet gedaan kan worden.”

Dank u wel!

Pascal Verkroost