05 maart 2018

CDA tegen hoogbouw op de locatie PostNL

In de vergadering van de gemeenteraad op donderdag 25 januari 2018 is gesproken over de hoogbouw op de locatie PostNL. Afgesproken is dat het onderwerp uitgebreid terugkomt in een extra vergadering van de raadscommissie Stedelijk Ontwikkeling en Beheer. Het CDA is tegen deze plannen voor hoogbouw op de locatie van het oude postkantoor. Dit standpunt lichten we graag toe aan de hand van vijf thema’s:

1. Behoud historische waarden binnenstad
Soms moet je als overheid loslaten en soms moet je iets beschermen. En het CDA vindt dat we op deze plek in de historische binnenstad moeten kiezen voor beschermen en zelfs versterken van hetgeen er nog is. De centrale vraag is of wij het karakter van ons stadje als hart van Purmerend, met zijn winkels, de Koemarkt en historische panden willen behouden of dat we een soort tweederangs metropool willen worden met hoge wolkenkrabbers die letterlijk een figuurlijk een schaduw werpen over de binnenstad. Het mag duidelijk zijn dat het CDA kiest voor het eerste.

Wat het CDA verbaast in dit proces is dat we vanuit de gemeente inwoners uitnodigen voor een woondebat, waarbij de indruk wordt gewekt dat inspraak mogelijk is. Uit dit stadsgesprek blijkt dat 70% van de Purmerenders geen hoogbouw wil op deze plek. Het is vrijwel de enige concrete uitspraak die wordt gedaan tijdens de debatten. En ondanks dat ligt er nu toch een voorstel voor hoogbouw en wat voor hoogbouw: maar liefst 23 verdiepingen! Dit is niet uit te leggen aan de samenleving.

2. Parkeren en verkeer 
Nog niet zo lang gelden was het CDA samen met o.a. de VVD kritisch over het parkeren en verkeer in onze binnenstad in relatie tot alle bouwplannen. Toen is afgesproken om eerst inzichtelijk te maken wat de verschillende bouwplannen voor impact hebben op het verkeer en parkeren in onze binnenstad. Toch ligt er nu een bouwplan, met een flinterdun verkeersrapport dat zegt dat het allemaal wel kan, zonder dat we een integrale afweging hebben kunnen maken. Sterker nog het college stelt als een soort vanzelfsprekendheid dat dit de beste plek is voor een parkeergarage. Het CDA heeft hier hele grote twijfels over. Het is nu al een enorm druk kruispunt dat geregeld helemaal vast staat.

Het CDA heeft dan ook behoefte aan inzicht. Niet alleen over de verkeersstromen maar ook over het parkeren. Hoeveel parkeerplaatsen hebben we op dit moment, wat is de bezettingsgraad en hoeveel verdwijnen er om plaats te maken voor de verschillende bouwplannen. Vluchtig gesteld kom je alleen al voor de Schapenmarkt, ‘t Lammetje en de projecten brug tot brug op een kleine 500 parkeerplaatsen die verdwijnen. Daar is de vijfhoek aan de andere kant van de binnenstad nog niet eens bij meegenomen. Zou het niet beter zijn om hier eens de regie te pakken en te bekijken hoe we dit probleem oplossen in plaats van adhoc beslissingen te nemen op basis van wensen van projectontwikkelaars?

3. Duurzaamheid
Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp in onze stad. In het einddocument staat dat Snippe Projecten de uitvoerbaarheid van BENG een Bijna Energie Neutraal Gebouw gaat onderzoeken. BENG is echter geen keuze, het is een randvoorwaarde in de door de raad vastgestelde hoogbouwvisie en de landelijke wetgever stelt het verplicht vanaf 2020. Waarom wordt er niet gekozen voor een BREEAM certificaat. Daarmee wordt een graad van duurzaamheid bereikt die veel verder gaat dan BENG. Als Van der Valk het kan realiseren in de Kom A7 dan moet Snippe dat toch ook kunnen?

4. Toevoegen horeca en detailhandel 
Het plan voorziet in ruim 500 m2 horeca en nog eens 450m2 commerciële ruimte. Op steenworp afstand van de Koemarkt, hét horeca plein van de regio. Het CDA is trots op dit plein en haar ondernemers. Waarom nog meer horeca toevoegen als dit al ruim aanwezig is in de nabije omgeving? En waarom nog meer commerciële ruimte toevoegen terwijl er leegstand is in de binnenstad. Wij denken dat deze ruimtes geen aanvulling zijn, maar eerder een uitholling van onze prachtige binnenstad.

5. Koppelverkoop met Schapenmarkt 
In de plannen wordt een koppeling gemaakt bij de verkoop tussen de PostNL locatie en de Schapenmarkt. Vereniging Historische Purmerend benoemde het al bij de gemeenteraad: dit voelt als een fuik. Hoe kunnen wij nu verklaren geen wensen en bedenkingen te hebben tegen de plannen op de Schapenmarkt als deze nog niet eens bekend zijn. Bovendien is het weinige wat dan wel bekend is vertrouwelijk gemaakt, waardoor er niet in het openbaar over gesproken kan worden. Het CDA gelooft niet in deze koppelverkoop en ziet ook niet op voorhand in waarom die nodig zou zijn. Wij geloven dat deze locatie potentie heeft en ook een aanvulling kan zijn op onze binnenstad, maar willen wel eerst weten waar we ja tegen zeggen voordat we dat doen.

Koers van het CDA
Is dan alles negatief? Nee, zeker niet. Het is goed om te zien dan de economie aantrekt en dat ontwikkelaars willen investeren in onze stad. Waarbij deze ontwikkelaar natuurlijk niet de enige is die momenteel actief is in Purmerend. Wat is dan de koers van het CDA?

  • Het CDA staat voor het behouden en versterken van het historische karakter van onze binnenstad. Hierbij zoeken we naar de juiste balans tussen behoud van identiteit, het toevoegen van woningen, oplossingen voor parkeren en verkeer en passende ruimte voor ondernemerschap. Dat betekent dat je niet ad hoc projecten moet beoordelen, maar moet komen tot een integraal plan voor de gehele binnenstad.

  • In het historische centrum wil het CDA geen hoogbouw, en dus ook niet op de locatie van het oude postkantoor. Maar het CDA wil wél woningen. Voorbeelden genoeg in ons stadje die laten zien hoe het prima kan. Ook op de locatie PostNL zijn woningen goed te realiseren, mét respect voor de binnenstad.

  • Tot slot wil het CDA duidelijkheid over het parkeren in onze binnenstad en niet op voorhand een parkeergarage op deze plek. Eerst is er een onderbouwde afweging tussen alle mogelijk locaties en de gevolgen van die locaties op verkeer en parkeren. Bijvoorbeeld  onderzoek naar locaties de Vijfhoek (achter het NKT), de Schapenmarkt en tegenover het stadhuis. En dan pas een keuze.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.