01 mei 2018

Gemeenteraad stemt in met aanleg ‘Helm- route’

Het initiatiefvoorstel van het CDA om meer hardlooproutes aan te leggen in de openbare ruimte is unaniem aangenomen. Hiermee heeft de raad besloten om het college op te dragen in overleg met deskundigen de ‘Helm-route’ hardlooproute in het Leeghwaterpark te realiseren door het aanbrengen van markeringen op de openbare weg waarin de route en de afstand is weergegeven. Daarnaast wordt in kaart gebracht wat er voor nodig is om nog meer hardlooproutes in Purmerend te realiseren.

Het CDA wil sporten en bewegen in de openbare ruimte stimuleren. Sporten en bewegen is belangrijk. Het zorgt voor ontspanning en vormt een belangrijk onderdeel van een gezonde leefwijze. Naast sportieve activiteiten in verenigingsverband wordt de openbare ruimte ook steeds meer gebruikt om te sporten en te bewegen. Ononderbroken hardlooproutes in de openbare ruimte waarbij de afstanden aangeduid worden helpen daarbij. Routes waarbij je niet stil hoeft te staan voor stoplichten of voorbijgaand verkeer. Het CDA vindt het belangrijk dat de openbare ruimte hiervoor uitnodigend wordt ingericht.

De huidige wethouder sport, Roald Helm, is een fanatiek hardloper en heeft te kennen gegeven na de verkiezingen de Purmerendse politiek te verlaten. Het CDA wil hem bedanken en eren voor zijn jarenlange inzet door de te realiseren route in het Leeghwaterpark naar hem te vernoemen: de Helm-route.