13 maart 2018

Reactie stelling Het Gezinsblad

Vanaf eind januari besteedt Het Gezinsblad wekelijks aandacht aan de verkiezingen. Dit wordt gedaan aan de hand van stellingen waar alle partijen op kunnen reageren. Hieronder vindt u de stelling met de reactie van het CDA Purmerend

Stelling: Plastic afval kan beter in de huisvuilcentrale worden gescheiden

Oneens. Het CDA ziet plastic als grondstof en niet als afval. Het aanbieden van ongescheiden afval aan de huisvuilcentrale kost de gemeente geld. Door het gescheiden inzamelen kan plastic als grondstof verkocht worden aan recyclebedrijven. Deze opbrengsten zorgen ervoor dat de afvalstoffenheffing verlaagd kan worden. Dit is dus een dubbele winst voor onze inwoners, want het bespaart geld en het is goed voor het milieu. Maar geld is zeker niet het enige. Het CDA vindt bewustwording minstens zo belangrijk. Alleen door het vooraf te scheiden ontstaat er besef over hoeveel plastic we weggooien. Als we in dit verbruik kunnen minderen heeft dat veel meer effect. Wel wil het CDA kijken hoe we de plastic inzameling gemakkelijker kunnen maken, bijvoorbeeld door het plastic huis aan huis op te halen.