27 september 2017

Regenboogkunstwerk aangebracht in fietstunnel bij station

Het regenboogkunstwerk in de fietstunnel onder het NS-station Purmerend wordt later aangebracht. De kunstenaars kunnen nog niet aan de slag, door het natte weer van de afgelopen dagen. De print blijft dan niet op de muur zitten. De werkzaamheden zijn uitgesteld naar komende week - mits het droog weer is.

---

In het centrum van Purmerend wordt in het laatste weekend van september een regenboogkunstwerk aangebracht. Dit gebeurt in de fietstunnel onder het NS-station Purmerend. De werkzaamheden vinden plaats op donderdag 28 en vrijdag 29 september tussen 09.00 en 15.00 uur en op zaterdag 30 september de hele dag. Afhankelijk van het weer wordt er ook op zondag doorgewerkt. Dit betekent dat het fietspad met een meter wordt versmald. Het regenboogkunstwerk wordt geplaatst door Modern Murals. Zij ontwerpen muurschilderingen en brengen deze aan via de allernieuwste Italiaanse printtechniek. Het kunstwerk wordt direct geprint op de muur. Zo kan dit jaren blijven zitten.

Onthulling kunstwerk
Op woensdag 11 oktober 2017 onthult wethouder Eveline Tijmstra het regenboogkunstwerk. Zij doet dit samen met dansers van het Nederlands Kindertheater (NKT). De feestelijke onthulling vindt plaats op Coming-Outdag, waarop aandacht wordt besteed aan uit de kast komen en de sociale acceptatie van lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders (LHBT). Op 11 oktober is de opening tussen 16.00 en 17.00 uur. Tijdens de openingsact is de tunnel een kwartiertje dicht.

Regenbooggemeente
Purmerend is sinds 2012 regenbooggemeente. In Nederland zijn 42 van deze gemeenten, die actief beleid voeren voor de veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie van LHBT-inwoners, zodat ook zij overal zichzelf kunnen zijn.

Bron: Persbericht Gemeente Purmerend