04 februari 2017

Tijdelijk verruimde openingstijden daginloop De Koog

Met ingang van woensdag 1 februari is de inloopvoorziening van Brijder bij Actief Talent overdag langer geopend. Deze daginloop is bedoeld voor mensen met psychische of psychosociale problemen en dak- en thuislozen. Het gaat om een pilot die loopt tot en met 31 maart, op initiatief van wethouder Eveline Tijmstra.

Het idee achter de ruimere openingstijden van de daginloop is om de overbruggingsperiode naar de nachtopvang te verkorten. Zo hoeven mensen in de winter 's avonds niet lang buiten door te brengen. Tussen 1 februari en 31 maart is de inloop op werkdagen geopend van 9.00 tot 20.00 uur. De nachtopvang voor deze mensen opent, zoals elke avond, om 21.00 uur.

In de dagopvang worden mensen gestimuleerd om zelf of met hulp stappen te zetten om uit een negatieve situatie te komen. Daarnaast heeft de dagopvang een signaalfunctie. Tijdens de pilot wordt in kaart gebracht hoeveel uur en op welke momenten mensen de inloop bezoeken, wat zij komen doen en waar behoefte aan is. Aan de hand daarvan wordt bekeken of en hoe de tijden van de daginloop in de toekomst aangepast worden.