23 februari 2023

Uitdelen Kerstgroet

CDA fractie en bestuur delen al enige tijd tweemaal per jaar iets uit aan de inwoners van Purmerend en Beemster. Het zijn paaseitjes net voor Pasen en kerstchocolaatjes vlak voor de Kerstdagen. Hier zit een (Kerst- of Paas)wens aangehecht en vaak ook nog een overweging.

Het is voor ons een fijne manier om zichtbaar te zijn binnen de gemeente, vooral juist buiten verkiezingstijd. Bij het flyeren in campagnetijd merk je dat de voorbijgangers vaak sneller voorbij lopen, misschien omdat men al een beetje campagnemoe is geworden. De hele gemeente hangt vol met verkiezingsborden, er zijn debatten en veel bezoeken van de politici van alle partijen. Zo net voor Pasen of dit jaar voor de Kerst weer, heb ik gemerkt dat de mensen minder gehaast waren. Er was iets meer tijd voor een praatje hier en daar en dat was mooi. Ik stond in Middenbeemster bij de markt op vrijdagmiddag en een oudere mevrouw nam alle tijd voor me. De boodschap in onze kerstwens ging over samen Kerst vieren en ze zij plompverloren: “Ik vier Kerst alleen, want de kinderen hebben het te druk en komen niet meer bij mij langs”. Dus ze vertelde hoe dat van lieverlee is gekomen. Ze zag de kleinkinderen ook nauwelijks meer. En hoewel ze zei dat ze er vrede mee had, merkte in aan haar krachtige stem dat het haar wel iets deed. En ik dacht ondertussen: hoe zijn we zo’n armzalig volk geworden dat wij niet eens meer naar onze ouders omzien! Als we dat niet meer op kunnen brengen. Maar misschien komt het veel vaker voor dan ik denk…maar ik hoop het toch niet! Het gaat niet om ‘tijd’ maar om ‘prioriteit’.

Maar samen Kerst vieren is wat mij betreft volkomen normaal, en ook de basis van meer ‘samen’ doen. Niet alleen met het gezin, familie, maar ook met buren, vrienden en kennissen; een netwerk van mensen die je met de kleinste klusjes kunnen helpen, waarmee je dingen kunt ondernemen en plezier maken, of gewoon een goed gesprek mee kunt hebben. Een luisterend oor zijn.

De Kerst ligt inmiddels alweer twee maanden achter ons en de campagne voor de Provincie, Eerste Kamer en Waterschap staan voor de deur. Ook daar komt ‘samen’ weer terug in: “Minder ik, meer wij”. Dat zou je toch iedereen wensen? En over een paar maanden ziet u ons weer op straat met de Paaseitjes en – groet!