01 oktober 2020

Week van de eenzaamheid 1 t/m 8 oktober 2020

Versterkt de Corona pandemie eenzaamheid en wat kun je eraan doen? Hoe kun je jezelf wapenen tegen vereenzaming met alle noodzakelijk opgelegde regels?

Voor het CDA Purmerend is het vraagstuk van eenzaamheid in de stad een issue. We werken al vele jaren om bewustwording te vergroten en vragen om maatregelen bij instanties om bewoners te ondersteunen. Dat is gelukkig niet zonder resultaat gebleven. Eenzaamheid staat op de lokale kaart. Maar is dat genoeg en wanneer heeft het onderwerp genoeg aandacht gekregen?

Juist nu wordt eenzaamheid zichtbaarder door het gemis aan menselijk contact, doordat een bezoekje, een uitje, een vakantie, terrasbezoek met vrienden, winkelen niet kan of alleen op afstand en met allerlei beperkingen.

Je kunt natuurlijk alle regels aan je laars lappen, Corona ontkennen en onbeperkt je gang gaan. Maar dat leidt tot vermeerdering van de besmettingen en aanscherpen van maatregelen. Het biedt uiteindelijk ook geen oplossing om eenzaamheid te bestrijden.

Wat is Eenzaamheid eigenlijk

Eenzaamheid is je niet verbonden voelen. Je ervaart een gemis aan een hechte, emotionele band met anderen. Of je hebt minder contact met andere mensen dan je wenst. Eenzaamheid gaat gepaard met kenmerken als negatieve gevoelens van leegte, verdriet, angst en zinloosheid en met lichamelijke of psychische klachten. Dit probleem is van alle tijden en leeftijden. Het oplossen is een doorlopend proces dat blijvend aandacht vraagt. Het CDA vraagt die aandacht dit jaar door in de Week van de Eenzaamheid zeven posters te plaatsen op de social media en te verspreiden in de stad om zo eenzaamheid vooral in coronatijd zichtbaar te maken.

Aanleunen tegen de overheid en instanties voor de oplossing kan, maar je kunt zelf ook aan de slag. In elk geval kun je werken aan en onderhouden van een konvooi. Dat konvooi is je sociale netwerk. Het versterken van je netwerk is een goed middel om eenzaamheid te voorkomen en verminderen. Bij alles natuurlijk nu rekeninghoudend met de coronaregels die gelden. Het is de moeite waard om op zoek te gaan naar wat nog wel kan. Bel of schrijf een oude vriend of kennis. Drink een kop koffie in het buurthuis. Spreek iets af met je buren. Ga wandelen of fietsen. Ga erop uit. De eerste stap zet jezelf. Stel je open, dan zet je de volgende stappen samen.

Annemiek Nuijens
Raadslid CDA-Purmerend