19 mei 2020

Zorgen om lokale podia en theaters in coronatijd, oproep aan het Rijk voor meer ondersteuning

De maatregelen die zijn genomen in de strijd tegen het coronavirus hebben een grote impact op de culturele sector. Samen met gedeputeerde Zita Pels (cultuur) en alle wethouders cultuur van de Noord-Hollandse gemeenten deed ik een klemmend beroep op minister Van Engelshoven om gezamenlijk de Noord-Hollandse musea, theaters en podia de coronacrisis te laten overleven. In een brief aan de minister vragen alle 47 gemeenten en de Provincie om cultuur op lokaal en regionaal niveau nadrukkelijk een plek te geven in toekomstige steunmaatregelen.

Belang van cultuur buiten de grote steden
Het steunpakket van het Rijk richt zich met name op instellingen met nationale en internationale bekendheid, waarvan een aanzienlijk aantal in Noord-Holland gevestigd zijn. Minstens zo belangrijk zijn de theaters, musea en podia buiten de grote steden. Theater De Purmaryn, theater de Verbeelding, het Filmhuis, het NKT, Purmerends Museum, P3, Wherelant, de muziekschool, de bibliotheek en vele, vele andere culturele instellingen zijn van groot belang voor Purmerend. Dit zijn de plekken waar Purmerenders dichtbij huis cultuur kunnen ervaren. We hebben deze instellingen hard nodig om te zorgen dat kinderen kunnen kennismaken met cultuur en dat talent zich kan ontwikkelen. Daarnaast levert deze sector ook gewoon werk aan veel mensen.

1,5 meter afstand in het theater?
Musea, podia en theaters mogen binnenkort weer onder voorwaarden hun deuren openen. Culturele podia hebben niet alleen met de anderhalvemeterafstandsregel te maken in de zaal, maar ook op het podium. Met een maximum van 30 personen. Het zal nog heel wat voeten in aarde hebben voor de deuren van podia en theaters in de stad weer open kunnen. Als verdienmodel slaat het nergens op, dat is wel duidelijk. Zoekend naar een lichtpuntje biedt deze tijd wel de kans om, hoe beperkt ook, contact te onderhouden met het publiek en een aantal van de artiesten een kans te bieden dingen uit te proberen, om hun creativiteit niet op te laten drogen. Nog geen idee of er dan ook nog iemand een plas kan doen of op een verantwoorde manier binnen de muren van het theater een drankje kan bemachtigen. Dat zal nog veel uitwerking en aanpassingen vragen.

Waken voor kaalslag
De afgelopen weken hebben culturele instellingen een grote inspanning geleverd om op een andere manier inwoners te bereiken en het aanbod door te laten lopen. Vanuit de gemeente wordt de ruimte geboden om de subsidie op een andere manier in te zetten. Met elkaar proberen we ervoor te zorgen dat de culturele sector niet stil komt te liggen. Dat de coronamaatregelen voor een aantal culturele instellingen grote financiële gevolgen heeft is wel duidelijk. Hoe groot precies wordt nu in beeld gebracht en is ook afhankelijk van hoelang de maatregelen duren. We hebben er als samenleving belang bij dat ook deze instellingen na de coronacrisis weer verder kunnen. Hoewel ik mij realiseer dat er nog meer partijen een beroep doen op de rijksoverheid, roep ik wel op het belang van cultuur niet vergeten. Samen moeten we ervoor zorgen dat de coronacrisis niet leidt tot een kaalslag in deze belangrijke sector.

Eveline Tijmstra
Wethouder