Mobiliteit

De toename van het aantal woningen, verduurzaming en nieuwe vormen van mobiliteit zorgen ervoor dat er de komende jaren veel te doen is op het gebied van mobiliteit. Een goede infrastructuur is van belang voor onze gemeente, zodat iedereen veilig naar school, werk of de winkel kan. Dat vraagt niet alleen om een veilige en duurzame infrastructuur waarbij we rekening houden met de leefbaarheid. Ook bereikbaarheid en parkeren zijn belangrijke pijlers van het gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid.

  • Het CDA zet in op een fijnmazig OV-netwerk, een intercitystop naar Amsterdam bij station Purmerend en betere verbondenheid tussen de wijken. De buurtbus vormt een belangrijke schakel voor het landelijke gebied.
  • Het CDA wil blijven investeren in het verbeteren van het fietsnetwerk inclusief de daarbij behorende voorzieningen als fietsenstallingen en oplaadpunten voor elektrische fietsen.
  • De elektrische fiets zorgt ervoor dat het steeds eenvoudiger is om grotere afstanden per fiets af te leggen, waarmee de fiets een goed en reëel alternatief is voor de auto en het OV binnen de regio. Daarom wil het CDA investeren in (inter)regionale 'snelfietspaden', die goed aansluiten op ons eigen fijnmazige fietsnetwerk. 
  • Het CDA streeft naar een autoluwe maar goed bereikbare binnenstad. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor leefbaarheid. We zetten in op het weren en omleiden van doorgaand verkeer, goede en voldoende parkeermogelijkheden aan de randen van het centrum en een goede bereikbaarheid met het OV en de fiets.
  • Het CDA wil op twee locaties in- en rond de binnenstad parkeercapaciteit toevoegen: bij de ontwikkeling van de Schapenmarkt (voorheen ’t Lammetje) en in het Wagenweggebied. Daarbij kijken wij naar de mogelijkheden om het parkeren in garages te faciliteren (naast parkeren op straat), in combinatie met voldoende laad- en losmogelijkheden voor het MKB. 
  • Waar het in het centrum mogelijk is met lage parkeernormen te werken en om bewoners van nieuwbouwwoningen geen vergunning te verlenen gelooft het CDA hier niet in voor de dorpen en wijken. Hier geldt dat er voldoende parkeerplaatsen moeten zijn, we willen niet werken met een lagere parkeernorm. De landelijke richtlijnen volgens de CROW-parkeernorm zijn daarbij leidend.
  • Elektrisch rijden en rijden op waterstof spelen een belangrijke rol bij het realiseren van duurzame mobiliteit en schone lucht in de stad. Dit vraagt om een goede laadinfrastructuur, maar ook om een balans tussen parkeerplaatsen met laadpaal en gewoon parkeren. Het CDA wil een helder plan dat waaruit blijkt hoe de gemeente deze verduurzaming faciliteert. Onder andere moet in dat plan aandacht zijn voor snellaadstations en een waterstoftankstation.
  • Verkeersveiligheid vraagt om voorlichting en educatie. Kinderen moeten in de praktijk leren gevaarlijke situaties herkennen en voorkomen. Bijvoorbeeld met een fietsexamen of een praktijkles over de dode hoek van een vrachtwagen.
  • De inrichting van de weg speelt een belangrijke rol bij verkeersveiligheid. Het CDA wil voor elke wijk en dorp een verkeersplan dat inzicht geeft in mogelijke gevaarlijke verkeerssituaties, met daarbij een aanzet om deze gevaarlijke situaties te verbeteren.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.