Het CDA in Dinkelland wil dat de gemeente Dinkelland zich aanmeldt als lid van het samenwerkingsverband van grote plattelandsgemeenten, de zogenoemde P10-gemeenten.

De grote plattelandsgemeenten, waaronder Dinkelland, hebben vaak dezelfde ambities en uitdagingen waarvoor zij zich dagelijks inzetten. In P10-verband brengen zij deze onder de aandacht van de landelijke en Europese politiek. De P10 is samen met andere organisaties zoals Vereniging Kleine Kernen en Netwerk Platteland, één van de organisaties die de plattelandsthema’s onder de aandacht brengt van diverse partijen.

‘’Er komen veel ontwikkelingen af op plattelandsgemeenten’’, ziet fractievoorzitter Jos Jogems van CDA Dinkelland. Jogems doelt hiermee op demografische ontwikkelingen (ontgroening en vergrijzing), functieverandering op het platteland (energietransitie, Natura2000), veiligheid (aanrijtijden hulpdiensten) en leefbaarheid in de kernen (voorzieningen, zorg, onderwijs).

‘’Dit zijn allemaal thema’s die niet uniek zijn voor Dinkelland, maar in heel veel landelijk gebied gemeenten spelen. Het is daarom wijs om als grote plattelandsgemeenten gezamenlijk op trekken om de gemeenschappelijke belangen onder de aandacht te brengen bij Haagse politiek, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en Brusselse departementen’’, vindt Jogems. ‘’Het gaat dan om alles dat raakt aan een aantrekkelijk, vitaal en bereikbaar platteland.’’

Het CDA zal tijdens de behandeling van de begroting op 12 november aanstaande een motie indienen, waarin wordt opgeroepen om net als de gemeenten Twenterand en Hof van Twente lid te worden van de P10-gemeenten.

De overtuiging van het CDA Dinkelland is dat samen met andere plattelandsgemeenten doelstellingen kunnen worden gehaald, die als individuele gemeente moeilijk te bereiken zouden zijn.