In Weerselo geen busvervoer op zondag en een tekort aan machinisten en buschauffeurs, met gevolgen voor de dienstregeling. De hoogste tijd voor CDA Dinkelland om vragen aan de wethouder te stellen.

‘’Bereikbaarheid is voor ons als plattelandsgemeente een belangrijk thema’’, legt CDA-raadslid Nick Nieuwe Weme uit. ‘’Eén van de manieren om de bereikbaarheid van onze kleine kernen te vergroten, is zorgen voor een degelijk openbaar vervoersnetwerk.’’

Busvervoer op zondag
CDA Dinkelland verbaast het dat de buslijnen door en vanaf Weerselo niet op zondag rijden. ‘’Bij voorkeur zijn alle dorpen op zondag met openbaar vervoer bereikbaar, maar in ieder geval de grootste kernen’’, vindt Nieuwe Weme. Hij vraagt het college van burgemeester en wethouders of zij bereid zijn daarover met vervoerder Keolis in gesprek te gaan.

Buslijn 264 door Tilligte
In 2019 heeft CDA Dinkelland vragen gesteld over de overvolle bussen in de spits. Vervoerder Keolis heeft naar aanleiding van die vragen besloten om extra buslijn 264 in te zetten, met een halte in Tilligte. CDA Dinkelland wil weten hoevaak deze buslijn wordt gebruikt en of de provincie en vervoerder overwegen om deze uit te breiden en een definitieve bushalte in Tilligte realiseren. ‘’Dat zou een goed vervolg zijn, met name voor het dorp Tilligte en omstreken.’’

Tekort aan machinisten en buschauffeurs
Recent heeft vervoerder Keolis aangegeven over te stappen op de vakantieplanning in verband met een tekort aan machinisten en buschauffeurs. ‘’Dit heeft negatieve gevolgen voor het openbaar vervoer, met name voor scholieren, studenten en inwoners die daarvan afhankelijk zijn’’, vindt Nieuwe Weme. Hij vraagt namens CDA Dinkelland wat het college van deze ontwikkeling vindt en wat zij daaraan doen.

Het college zal de vragen uiterlijk 13 oktober beantwoorden.