Waarom stelt het college lagere bedragen vast voor de eenmalige energietoeslag dan andere gemeenten? Die vraag stelde commissielid Edo van Bree aan het college. Het college was razendsnel met het beantwoorden van de vragen over de belangrijke energietoeslag.

Net als in 2022 kan de gemeenten een eenmalige energietoeslag voor huishoudens met een laag inkomen verstrekken. Ook komt er voor studenten een eenmalige tegemoetkoming voor energiekosten. De hoogte van de energietoeslag kan per gemeente verschillen.

Eenmalige energietoeslag afhankelijk van inkomen
Het college heeft beleidsregels over de eenmalige energietoeslag vastgesteld. De hoogte van de eenmalige energietoeslag is sterk afhankelijk van het inkomen en varieert tussen de € 200 en € 800. Het maximale bedrag dat iemand kan ontvangen bedraagt € 1.300. Iemand uit Olst-Wijhe, die aan de voorwaarden voldoet ontvangt bijvoorbeeld het bedrag van € 1.300. Een gemeente als Deventer heeft het bedrag al uitgekeerd, terwijl het college van B&W van Dinkelland pas op 28 november de regels heeft vastgesteld. Het bedrag dat gemeenten ontvangen van het Rijk is sinds eind september al bekend.

''Heeft het college de bevoegdheid om lagere bedragen vast te stellen'', vraagt Van Bree zich af. Het college keert 800 euro uit. De CDA-fractie in de gemeenteraad van Dinkelland wil weten of een aantal huishoudens al 500 euro hebben ontvangen en of dit vervolgens in mindering wordt gebracht. Ook blijft de vraag bestaan of huishoudens die recht hebben op 400 euro of minder, het verschil aan de gemeente moeten terugbetalen. ''Er bestaat bij de doelgroep nog onduidelijkheid'', laat Van Bree weten. ''Ook willen we weten hoeveel het de gemeente kost als we het bedrag naar 1.300 euro verhogen en ook eventueel de doelgroep van 130% van de bijstandsnorm betrekken''. Ook vraagt Van Bree zich af wanneer het bedrag wordt uitbetaald. ''Is dit voor de feestdagen?''.

Beantwoording
Het college van B&W heeft de schriftelijke vragen snel beantwoord. Het college geeft aan dat de doelgroep tot 120% van de bijstandsnorm vooruitlopend op de energietoeslag 2023 al 500 euro heeft ontvangen. De aanvullende 800 euro maakt samen de maximale 1.300 euro. Ook vroeg de CDA-fractie zich af of het college vóór de Kerst dit bedrag kan overmaken naar de desbetreffende gezinnen. ''Er kan worden uitbetaald nadat de beleidsregels zijn gepubliceerd. De verwachting is dat betaling vanaf 7 december gaat plaatsvinden'', laat het college desgewenst weten.